Piloten Anders Moesby har ikke krav på erstatning fra Lønmodtagernes Garantifond (LG), selv om det firma, han arbejdede for – nemlig Primera Air – gik konkurs. Det har Højesteret slået fast.

Sagen er blevet ført af FH på vegne af Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Anders Moesby, der lagde sag an mod Lønmodtagernes Garantifond (LG) ved Retten i Hillerød, hvor den blev henvist til Østre Landsret og til sidst anket til Højesteret.

Det skaber en kæmpe usikkerhed for piloter og andre i alternative ansættelsesforhold. Mange virksomheder laver den her konstruktion, og vi ser alternative ansættelser vokse i stor stil

Jesper Schäfer Munk, fh advokat

Moesby og andre piloter var til jobsamtale hos Primera Air, men fik en kontrakt med Flight Crew Solutions – et bemandingsselskab, der ligger i skattelyet Guernsey i Den Engelske Kanal. Derudover stod Primera Air for, at Anders Moesby fik sin uniform, vagtskemaer, lønsedler, uddannelse – altså alt det, en arbejdsgiver normalt tager sig af. Og sådan var det under hele ansættelsen.

Kreative selskabskonstruktioner

Men med stadfæstelsen af Østre Landsrets dom i Højesteret betyder det, at medarbejdere med alternative ansættelser – dvs. kontrakter med én virksomhed, mens man reelt arbejder for en anden virksomhed – ikke kan regne med beskyttelse i Danmark, hvis den virksomhed, de reelt arbejder for, går konkurs.

”Vi har taget sagen hele vejen i kampen for at beskytte piloter og kabineansatte imod kreative selskabskonstruktioner.

Dommen viser desværre, at den nuværende realitet er, at hvis man indgår en aftale med en tredjepart, vil tredjeparten være din reelle arbejdsgiver,” siger Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU) til Fagbladet Luftfart.

FH’s advokat: Rigtig ærgerligt

FH’s advokat, Jesper Schäfer Munk, har ført sagen for FPU og kalder sagens udfald for rigtig ærgerligt.

”Det skaber en kæmpe usikkerhed for piloter og andre i alternative ansættelsesforhold. Mange virksomheder laver den her konstruktion, og vi ser alternative ansættelser vokse i stor stil,” siger Jesper Schäfer Munk.

Han mener, det er en bekymrende udvikling med en kæmpe social slagside.

”Vi havde håbet, at Højesteret ville sætte en prop i hullet, men må konstatere, at Højesteret ikke har fundet det bevist, at der var tale om proforma-ansættelser,” siger Jesper Schäfer Munk.

LG-loven er blevet til på baggrund af et EU-direktiv, men Jesper Schäfer Munk sætter spørgsmålstegn ved, om LG-loven dækker tilstrækkeligt.

”Man må overveje, om Danmark har implementeret reglerne godt nok. Hvis vi ikke har det, overholder vi ikke vores forpligtelser,” siger han.

Jeg er glad og stolt over at have været med i et fællesskab, der har prøvet at løfte den her sag for mig selv og mine tidligere kollegers skyld. Vi prøvede, og det var i en større sags tjeneste i et forsøg på at få et mere retfærdigt arbejdsmarked!

Anders Moesby, pilot

Pilot: Skuffet og ked af dommen

Til Fagbladet Luftfart siger piloten Anders Moesby, at han ”er skuffet og ked af dommen” og, at han ”havde håbet, at en dom til vores fordel kunne være med til at forme arbejdsmarkedet i en retning, hvor man ikke kan tvinge medarbejdere ind i den her slags konstruktioner”.

Men selv om Højesteret ikke dømte til fordel for ham og FPU, er han ifølge Fagbladet Luftfart glad for, at han og FPU tog sagen hele vejen.

”Jeg er glad og stolt over at have været med i et fællesskab, der har prøvet at løfte den her sag for mig selv og mine tidligere kollegers skyld. Vi prøvede, og det var i en større sags tjeneste i et forsøg på at få et mere retfærdigt arbejdsmarked,” siger Anders Moesby til Fagbladet Luftfart.