Tilliden til lærergerningen i folkeskolen vakler blandt de lærerstuderende.
En ny undersøgelse fra Lærerstuderendes Landskreds (LL) tegner et bekymrende billede af, hvordan lærerstuderende oplever deres praktik og forberedelse til arbejdet i folkeskolen – og konsekvensen er tydelig:
Mange vender folkeskolen ryggen, allerede inden de har fået deres eksamensbevis. Kun 41 % af de lærerstuderende planlægger nemlig at søge job i folkeskolen efter endt uddannelse
Det er et fald på seks procentpoint siden 2023 og vækker bekymring hos Danmarks Lærerforening (DLF).
“Hver femte lærer i folkeskolen er ikke uddannet og når under halvdelen af de lærerstuderende ser folkeskolen som deres førstevalg, står vi med et alvorligt problem.
LÆS OGSÅ: Ny professionsmaster et rygstød til borgernær velfærd
Det handler ikke kun om at uddanne flere lærere – vi skal også sikre, at de faktisk vælger folkeskolen til,” siger forperson for Lærerstuderendes Landskreds, Anthon Berentzen i en pressemeddelelse fra DLF.

Nøgletal fra undersøgelse
- 41 % har folkeskolen som første jobvalg – et fald på 6 procentpoint siden 2023.
- 21 % oplever i mindre grad eller slet ikke at have fået tilstrækkelig vejledning i praktikken.
- 43 % føler sig ikke som en del af lærerfællesskabet på praktikskolen.
- 16 % siger, at praktikken har mindsket deres lyst til at arbejde i folkeskolen.
- 24 % oplever, at læreruddannelsen i mindre grad eller slet ikke ruster dem til jobbet – blandt studerende på sidste år er tallet 37 %.
Kilde: DLF.org
Praktikken svigter
Undersøgelsen peger på, at mange lærerstuderende ikke føler sig rustet til lærerjobbet.
21 procent svarer, at de i mindre grad eller slet ikke har fået tilstrækkelig vejledning i praktikken, og 43 procent føler sig ikke som en del af lærerfællesskabet på praktikskolen.
16 procent siger direkte, at praktikken har mindsket deres lyst til at arbejde i folkeskolen.
Der peges især på manglende indsigt i lærerens samlede opgave – herunder opgaver som forældresamarbejde, inklusion og årsplanlægning – som medvirkende årsag til usikkerhed omkring jobbet.
“Når lærerstuderende i praktik ikke oplever at få den vejledning, de har krav på, og ikke bliver introduceret til de mange arbejdsopgaver, der ligger ud over undervisningen, så får de ikke følelsen af at være rustet til den opgave, der venter på dem efter endt uddannelse,” siger Anthon Berentzen.
Øget usikkerhed
Læreruddannelsen blev reformeret i 2023 med ambitionen om at gøre den mere virkelighedsnær gennem øget praktik. Hvis den vision skal indfries, kræver det, at der bliver afsat flere ressourcer til at uddanne praktiklærere.
Kommunernes og folkeskolernes rolle i at styrke læreruddannelsen bør ifølge Lærerstuderendes Landskreds finansieres uden at det tager midler fra elevernes undervisning.
LÆS OGSÅ: 44.600 unge har hverken job eller uddannelse
24 procent af de adspurgte oplever, at læreruddannelsen i mindre grad eller slet ikke ruster dem til jobbet.
Blandt de studerende på sidste år af uddannelsen gælder det hele 37 procent. Undersøgelsen blev gennemført i april 2025 blandt 4.383 medlemmer af Lærerstuderendes Landskreds. 938 studerende har gennemført hele spørgeskemaet.
Undersøgelse fra LL blandt 4.383 medlemmer
41%
har folkeskolen som første jobvalg – et fald på 6 procentpoint siden 2023.
43%
føler sig ikke som en del af lærerfællesskabet på praktikskolen
37%
af de lærerstuderende på sidste år oplever at læreruddannelsen i mindre grad eller slet ikke ruster dem til jobbet








