De ansatte hos Tesla fortjener retfærdige og sikre arbejdsforhold, præcis som alle andre på det svenske arbejdsmarked. IF Metall har derfor forhandlet med Tesla i en længere periode for at få en overenskomst.
Desværre har Tesla kategorisk afvist at indgå en kollektiv overenskomst og bryder dermed med helt grundlæggende principper på det svenske arbejdsmarked. Derfor har IF Metall strejket på Teslas svenske servicecentre og værksteder siden den 27. oktober.
Ni ud af ti lønmodtagere omfattet af kollektive overenskomster
De kollektive overenskomster udgør selve grundlaget for den svenske arbejdsmarkedsmodel. Det betyder, at fagforeningerne og arbejdsgiverorganisationerne forhandler løn- og arbejdsvilkår uden indblanding fra stat og politikere. Cirka ni ud af ti arbejdstagere i Sverige er omfattet af kollektive overenskomster.
Der forhandles for hver branche og det sikrer de ansatte løn og arbejdsvilkår, der er standard inden for hele sektoren og arbejdsgiverne nyder godt af branche-specifikke, langsigtede og stabile spilleregler.
Virksomheder kan operere under ens vilkår samtidig med at undgå risikoen for, at en enkelt arbejdsgiver forvrænger konkurrencen inden for branchen ved at tilbyde dårlige løn og ansættelses vilkår for deres ansatte.
Presset til ubetalt overarbejde
Men det er desværre netop, hvad mange af beretningerne fra de svenske Tesla-mekanikere handler om: Dårlige arbejdsvilkår og 20.000 SEK årligt lavere i løn.
Tesla-medarbejdere risikerer både afskedigelse og nul lønstigning, hvis de ikke kan håndtere det intensive arbejdspres. En velkendt metode fra bla. en anden tech-gigant Amazon, der skal tvinge medarbejderne til at producere mere på mindre tid.
De ansatte hos Tesla kæmper for følgende fordele en kollektiv overenskomst ville give
- Et omfattende forsikringspakke
- En omfattende omstillingsstøtte, der er indeholdt i hovedaftalen mellem arbejdsmarkedets parter.
- Løn der lever op til gennemsnittet i den kollektive aftale: “Motorbranschavtalet”.
- Årlige lønstigninger
- Mulighed for deltidspension.
- Mulighed for deltid
Flere bilmekanikere beklager, at komplekse fejl ikke bliver løst, da tidsrammerne er for stramme.Tesla opererer med et evalueringssystem, der belønner dem, der udfører dårligt arbejde for at opnå bedre produktivitet.
Derudover har medarbejdere har ikke mulighed for kompensation for lægebesøg og føler sig pressede til ubetalt overarbejde, hvilket fører til udbrændthed.
En mekaniker udtaler til IF Metall: “Jeg strejker fordi Tesla er en virksomhed, der mener, at lidt rabat og aktier gavner arbejderne mere end forbedrede pensioner, bedre forsikringer, kortere arbejdstid og en garanteret årlig lønstigning. Sådan en virksomhed skal stramme op, tegne overenskomst og følge den svenske model”.
Flere nordiske pensionsselskaber intensiverer nu deres pres på den store bilproducent Tesla.
Tesla har allerede kæmpet mod fagforeninger i Sverige, Danmark, Norge og Finland, da den amerikanske elbilproducent har afvist at indgå overenskomster med svenske mekanikere.
Nu går en række betydningsfulde nordiske pensionsselskaber, anført af danske PensionDanmark og PFA, sammen for at forsøge at påvirke Tesla og virksomhedens ejer, Elon Musk, til at revurdere deres holdning.
De har derfor skrevet et brev til Tesla’s ledelse, hvor de opfordrer virksomheden til at løse konflikten og indgå en aftale med den svenske fagforening.
Rasmus Bessing, chef for investering i PFA, forklarer: “PFA har valgt at være medunderskriver på et brev til ledelsen i Tesla, hvor vi gør opmærksom på, at der i Sverige og de øvrige nordiske lande er lang tradition for at indgå kollektive overenskomster på en stor del af arbejdsmarkedet,” ifølge en udtalelse til Ritzau.
Indholdet af brevet er endnu ikke blevet offentliggjort, så det er uklart, hvad der præcist står i det. Men PensionDanmark oplyser, at hensigten med brevet er at få Tesla til at anerkende den nordiske arbejdsmarkedsmodel.
Strejken mod Tesla i Sverige har pågået siden slutningen af oktober.