Som ansat i restaurationsbranchen stod det næsten i kortene, at Lizette Hilaire måtte blive en af de mange, som blev arbejdsløse, mens coronakrisen var på sit højeste.

Men udsigten til at stå uden job huede absolut ikke den energiske og målrettede Lizette.

Gitte tog kontakt til jobcenteret. Det gik lynhurtigt, så var kontrakten i hus og alt det praktiske på plads.

Lizette Hilaire

”Jeg er en ildsjæl, når det kommer til mit fag. Jeg trives ikke uden et job, jeg vil udføre noget, udvikle mig og gøre en forskel på arbejdsmarkedet. Så noget skulle ske. Også selvom jeg vidste, det var op ad bakke på grund af Corona”, siger Lizette.

Lizette så muligheder i et job med løntilskud og kontaktede sin a-kasse. 

Som en del af forsøg med mere ansvar til a-kasserne (se boks) arbejder Min A-kasse netop fokuseret på at få ledige medlemmer i job allerede i medlemmets opsigelsesperiode. Så job- og karriererådgiver stod Gitte Hedegaard parat til at hjælpe.

”Gitte tog kontakt til jobcenteret. Det gik lynhurtigt, så var kontrakten i hus og alt det praktiske på plads.

Jeg havde ellers frygtet, at papirarbejde og kontrakt var noget af det, der kunne trække i langdrag, og at jeg missede chancen. Men jeg nåede kun at være ledig én dag takket være a-kassens store engagement”, fortæller Lizette.

Løbende sparring med a-kassen

Grundtanken i a-kasseforsøget er, at a-kassen holder de samtaler, som jobcentret ellers skulle have holdt med de ledige.

På den måde behøver ledige medlemmer ikke at bruge tid på både at skulle møde op på jobcenteret og i a-kassen. Dermed kan selve jobsøgningen komme mere i fokus.

Selvom Lizette nu gennem a-kassen havde sikret sig et løntilskudsjob, var målet stadig at lande en fast stilling. 

Lizette og Gitte bevarede en hyppig kontakt, så de løbende kunne tage pulsen på hendes situation. Gik det godt i løntilskudsjobbet? Hvordan kunne hun udnytte sine personlige og faglige kompetencer til at komme videre? Var hun frisk til at kaste sig ud i en helt anden branche, hvis det blev aktuelt?

Sparringen med Gitte har været uvurderlig. Jeg er i det hele taget begejstret for Min A-kasses meget personlige tilgang til deres medlemmer, og deres iver efter at få medlemmer i job.

Lizette Hilaire

”Sparringen med Gitte har været uvurderlig. Jeg er i det hele taget begejstret for Min A-kasses meget personlige tilgang til deres medlemmer, og deres iver efter at få medlemmer i job.

Jeg er blevet endnu skarpere på, hvad mine styrker er, og hvor jeg kan gøre en forskel professionelt. Og under hele forløbet med Min A-kasse har jeg følt mig 100 pct. sikker på, at det rette job ventede lige rundt om hjørnet”, siger Lizette. 

Og det gjorde det. I juni 2021 kunne Lizette gå direkte fra løntilskudsjobbet til en ny og denne gang fast stilling – som Key Account Manager i Renz, en virksomhed i hovedstadsområdet, som udvikler, producerer og markedsfører postkasseanlæg og pakkepostanlæg.

Ekstra fokus på den personlige relation

Hos Min A-kasse ser job- og karriererådgiver Gitte Hedegaard også meget positivt a-kasseforsøget. 

”Vi stræber altid efter at få en personlig relation med vores ledige medlemmer. Med kontaktforløbet i a-kasseforsøget bliver det endnu lettere at komme helt tæt på medlemmerne og bringe vores vejledningskompetencer i spil på en måde, som skaber værdi for den enkelte”.

”Det gør mig simpelthen så glad, hver gang vi kan støtte vores medlemmer i at lande et job. Og ikke bare et hvilket som helst job, men et job, som medlemmet brænder for og som giver mening i forhold til den videre karriere”, siger Gitte Hedegaard.

LÆS MERE: A-kasseforsøget