Spilindustrien Danmark er i rivende udvikling og voldsom vækst.
Det samme kan man desværre ikke sige er tilfældet for de ansattes løn- og arbejdsvilkår, der ofte er det rene wild west.
Omsætningen i den samlede spilbranche steg fra 2017 til 2022 med 365 procent og i 2022 var den samlede omsætning ifølge Producentforeningen 2 mia. kroner.
Lav løn som tak for passion!
Men i et PROSA minisurvey blandt it-professionelle i spilbranchen svarer hele 61% af respondenterne, at de tjener mindre end hvad de kunne forvente at få andre steder i it-branchen.
27% rapporterer, at deres løn er på niveau, mens kun 7% mener, at de tjener mere end hvad de kunne forvente uden for branchen. Dernæst svarer små 60%, at de ikke har nogen aftale om honorering af overarbejde.
PROSA Mini Survey
61%
Tjener mindre end de kan få andre steder i IT-branchen
60%
Har ingen aftale om honorering af overarbejde
20%
Arbejder regelmæssigt op til 45 timer om ugen eller mere
Spiludviklere er særligt passionerede, og det er blevet udnyttet til ekstra løntryk, længere arbejdstider og dårlige arbejdsvilkår.
Dertil tiltrækker branchen mange udenlandske udviklere, som har tilstrækkelig viden om forholdene på det danske arbejdsmarked.
Tilsammen betyder disse dårlige vilkår for løn- og ansættelse ofte, at spiludviklere forlader branchen efter ganske kort tid.
Frem i lyste med fordele ved faglig organisering
Fire fagforeninger, PROSA – It-professionelle i Danmark, DM Akademikerforeningen, FAF Film- og tv-arbejderforeningen og HK/Privat, har besluttet at adressere disse store udfordringer og sætte fokus på behovet for bedre arbejdsvilkår og fordelene ved faglig organisering og overenskomstaftaler.
De lancerer derfor den fælles hjemmeside gameworkers.dk som et led i dette initiativ.
Målet er at sitet bliver en en omfattende base af viden og relevant information om rettigheder for dem, der arbejder i spiludviklingsindustrien i Danmark.
Om hjemmesiden, der blev lanceret 8. februar 2024, udtaler PROSA’s forbundssekretær Mirza Cirkinagic til prosa.dk:
“Samarbejdet sigter mod at løse de udfordringer, som it-fagfolk står over for i spilsektoren, herunder spørgsmål relateret til arbejdstid, lønninger og fraværet af overtidsbetaling.
Vores fælles mål er at forbedre arbejdsforholdene og professionalisere branchen. I sidste ende ved hjælp af en kollektiv aftale på tværs af spiludviklingsvirksomheder: En kreativ aftale for en kreativ industri”.
Positiv feedback og stor interesse
Efter lanceringen af hjemmesiden har der været særdeles positiv feedback og stor interesse fra spilindustrien. Mirza Cirkinagic udtaler til fho.dk:
”Gameworkers.dk er efter lanceringen d. 8. februar blevet ekstremt godt modtaget af de professionelle spiludviklere i branchen.
Det har vi mærket på lige fra et stort netværksmøde i den danske spilindustri til kommentarer på LinkedIn og flere tilmeldte til vores fælles nyhedsbrev.
Det finder du på gameworkers.dk
Det understreger vigtigheden af, at vi fagforeninger tilbyder et fællesskab for professionelle inden for den danske spiludviklingsindustri, og derfor har vi også allerede planlagt et fællesmøde, hvor vi snakker om, hvordan de fire fagforeninger driver det videre frem.
Vi skal sparke døren ind i branchen, så vi kan få ordentlige rammer for nogle attraktive job og en spændende branche”.
Uden sikkerhedsnet
En af de aktive er PROSA-medlem Kristian Hedeholm, der udtaler til gameworkers.dk: “Det vil gøre os i stand til at opnå gode arbejdsvilkår på tværs af hele spilbranchen.
Jeg har valgt at være aktiv i PROSA, fordi jeg har oplevet konsekvenserne af dårlige arbejdsvilkår og at være uden en sikkerhedsnet i den danske spilindustri.”
Det viser Prosa’s minisurvey (2019)
- Fastansættelser er normen.
- Lønniveauet er lavt
- Et betydeligt mindretal på 14% er ansat på 40-timers kontrakter, sammenlignet med kun 3,5% på tværs af privat sekto
- 20% arbejder regelmæssigt op til 45 timer om ugen eller mere.
- 60% har ingen aftaler Ift. honorering af overtid
- Generelt stor fleksibilitet omkring arbejdstid og afspadsering, og flere steder har indført begrænsninger på overarbejde.
- Ift. oplevelsen af spilbranchen er der masser af positive tilkendegivelser (sjovt, faglige udfordringer etc.), men mange fremhæver også den dårlige løn og udfordringer omkring arbejdstid.