Selvom en alvorlig ulykke på boreplatformen Tyra Vest smadrede stilladsriggeren Allan Normann Albertsens højre hånd, er årsagen til ulykken ikke blevet undersøgt – og ingen er blevet straffet.
Enerigistyrelsen, der var myndighed i 2013, måtte ikke give bøder – og har heller ikke undersøgt, hvem der var ansvarlig for ulykken. Politiet har ikke været involveret i sagen.
Det viser aktindsigter fra Energistyrelsen, Arbejdstilsynet og Politiet, som Fagbladet 3F har modtaget.
Må slet ikke give bøder
Ved ulykken 5. august 2013 skulle den dengang 49-årige Allan Normann Albertsen sammen med to kolleger rigge et nye rør ind til svejsearbejde. Men røret var kilet fast, løsnede sig pludseligt og tog hans hånd med i faldet.
Den blev mast så eftertrykkeligt, at han i dag må leve med kroniske smerter og ikke kan arbejde mere end få timer om ugen. Han har også PTSD og har de seneste ni år været i psykologbehandling.
Efter ulykken blev platformen midlertidigt lukket ned af Q Star Energy og Mærsk Olie og Gas, der drev platformen.
Syd- og Sønderjyllands Politi oplyser til Fagbladet 3F, at de ingen anmeldelser har modtaget på sagen, som de derfor ikke har været involveret i.
Når der sker arbejdsulykker, kan Arbejdstilsynet normalt udstede et bødeforlæg over for arbejdsgiveren. Men Energistyrelsen, der i 2013 var tilsynsmyndighed for offshore, måtte ikke udstede sådanne bøder – og det må Arbejdstilsynet ej heller den dag i dag, når det kommer til offshore.
Fakta om ulykken
Ved ulykken 5. august 2013 skulle den dengang 49-årige Allan Normann Albertsen sammen med to kolleger rigge et nye rør ind til svejsearbejde. Men røret var kilet fast, løsnede sig pludseligt og tog hans hånd med i faldet.
Den blev mast så eftertrykkeligt, at han i dag må leve med kroniske smerter og ikke kan arbejde mere end få timer om ugen. Han har også PTSD og har de seneste ni år været i psykologbehandling.
“Anbefalinger taget til efterretning”
Arbejdstilsynet bekræfter, at årsagen til ulykken ikke er blevet undersøgt:
– Mærsk/Q Star Energy redegjorde den 16. august 2013 over for Energistyrelsen, hvad de mente var årsag til ulykken. Energistyrelsen udførte den 23. og 24. oktober det årlige tilsyn med Tyra Vest, hvor der også kort blev fulgt op på ulykken.
Den 20. november 2013 oplyste Mærsk/Q Star Energy til Energistyrelsen, at de havde implementeret 18 anbefalinger til forebyggelse af en gentagelse af den pågældende ulykke.
Disse anbefalinger tog Energistyrelsen til efterretning og foretog sig ikke yderligere, skriver kontorchef Morten Vestergaard fra Arbejdstilsynet til Fagbladet 3F.
Alt i alt betyder det, at ingen fra Mærsk eller Q Star Energy er blevet stillet til ansvar i forhold til myndighedernes tilsyn.
Og det møder hård kritik fra 3F:
– Den ulykke, som Allan var udsat for, var meget alvorlig. Jeg undrer mig over, at Energistyrelsen ikke har forsøgt at afklare, hvad årsagerne var til selve ulykken, og om nogen skulle stilles til ansvar.
Jeg synes også, at det er mærkeligt, at myndighederne ikke må give bøder, når det kommer til offshore, men gerne på landjorden, siger Jakob Lykke, formand for 3F Esbjerg Transport.
Masser af tilsyn
Arbejdstilsynet har altså været på flere tilsynsbesøg og har fundet nok af problemer med sikkerheden på Tyra Vest, dokumenteret i en tilsynsrapport fra Energistyrelsen 29. november 2013, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.
Her fremgår det blandt andet, at der mangler dokumentation for afholdt øvelse med mand over bord, ikke er foretaget risikovurdering af vibrationspåvirkninger, mangler overlevelsesdragter, har været utilsigtede kulbrinteudslip og så videre.
I et svar fra Mærsk Olie og Gas 3. januar 2014 giver firmaet Energistyrelsen ret i de fleste af disse kritikpunkter, hvilket får Energistyrelsen til at afslutte tilsynet tre dage senere. I august 2014 var Energistyrelsen igen på tilsyn og fulgte op på flere af problemerne med sikkerheden.
Men ingen af disse tilsyn handler specifikt om arbejdsulykken 5. august 2013.
”Sikkerhed er højeste prioritet”
Mærsk Olie og Gas blev i 2018 solgt til franske TotalEnergies:
Vandt kamp om arbejdsskade
Læs også: Forsikringsselskab troede ikke på, Allan var syg, men det var han (Fagbladet 3F)
– Sikkerhed er vores højeste prioritet og en helt central del af vores kultur og hverdag. Derfor evaluerer vi også grundigt på hændelser for at nedbringe risikoen for ulykker, skriver Louise Koldig, HSE-direktør i TotalEnergies.
Hun skriver også, at ulykker som Allan Normann Albertsens ”ikke må ske”.
– Det er tragisk, når ansatte kommer til skade. Derfor blev der dengang fra Maersk Oil’s side iværksat en række tiltag for at forhindre lignende hændelser. I TotalEnergies har vi yderligere styrket sikkerhedsarbejdet, skriver Louise Koldig.
Fortsat problemer
En række artikler fra specialmediet EnergiWatch viser dog, at der fortsat er problemer med sikkerheden offshore hos Total.
EnergiWatch har gennemgået samtlige tilsynsrapporter fra danske olie- og gasplatforme i 2020-2022. De viser, at de ansatte føler sig stressede, bliver udskammet og overvåget, og at der mangler sikkerhedsfolk.
– Det er meget bekymrende og ikke særlig ansvarligt som global virksomhed. Det er helt afgørende, at der er styr på sikkerheden blandt vores medlemmer, som arbejder offshore, siger Jakob Lykke fra 3F Esbjerg Transport.
Tyra-feltet har været under ombygning siden 2019. Planen er, at det skal genåbne i 2024.