Sporskiftepakkerne blev lanceret i november 2014 med henblik på at nedbringe den fysiske (og senere psykiske) nedslidning på arbejdsmarkedet og samtidig fastholde personer beskæftiget inden for særligt nedslidningstruede brancher. Initiativet blev introduceret i Aftale om udmøntning af midler i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse 2014, 2015 og 2016 mellem den daværende regering, Enhedslisten og SF fra juni 2014.
Med de landsdækkende sporskiftepakker, kunne virksomheder, i samarbejde med repræsentanter for de ansatte inden for de udvalgte brancher, søge om midler til at give medarbejdere mulighed for at foretage et sporskifte til relaterede arbejdsopgaver og jobfunktioner eller skifte til en anden branche. Sporskiftepakken muliggjorde opkvalificering af medarbejderen og kunne sammensættes individuelt indenfor de rammer der eksisterede (40 kursusdage fordelt over 6 måneder).
Sporskiftepakkerne kunne søges af private og offentlige arbejdspladser fra november 2014 til november 2016. Frem til udgangen af 2015, var det Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse der administrerede sporskiftepakkerne, men pr. 1. januar 2016 overtog Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) administrationen af fonden og dermed også sporskiftepakkerne.
I en ny politisk aftale mellem den daværende regering, Enhedslisten og SF fra februar 2015 blev der afsat i alt 6 mio. kr. til fortsættelse af sporskiftepakkerne i 2017 og 2018. Denne fortsættelse frafaldt dog ved vedtagelse af finansloven for 2016, hvorfor det ikke længere er muligt at ansøge om et sporskifteforløb.
Målgruppe for sporskifteindsatsen
Ved lancering af sporskiftepakkerne var målgruppen medarbejdere i risiko for fysisk nedslidning i deres arbejde (uanset alder og uddannelsesniveau) i 18 nedslidningstruede brancher. De brancher hvor risikoen for langtidssygefravær og førtidspension er størst er udvalgt. Størstedelen af de nedslidningstruede brancher var på LO-området, som fx slagteri, rengøring, transport, bygge og anlæg m.m.
Blandt de 18 udvalgte brancher var tre af dem under FTF-området: daginstitutioner, døgninstitutioner og hjemmepleje samt politi, beredskab og fængsler. Psykisk nedslidning kunne indgå som supplerende kriterium til fysisk nedslidning.
Ved indgåelse af den politiske aftale i februar 2015, blev psykisk nedslidning sidestillet med fysisk nedslidning som kriterium til ansøgning om en sporskiftepakke med virkning fra marts 2015. Listen over de adgangsgivende nedslidningstruede brancher forblev dog uændret. Selvom risiko for fysisk (og senere psykisk) nedslidning har været et krav til, at en ansat har kunne modtage en sporskiftepakke, har det ikke været pålagt hverken ansat eller arbejdsplads at dokumentere denne risiko for nedslidning. I stedet kræves ved ansøgning om en sporskiftepakke, at arbejdspladsen bekræfter, at det vil være relevant for den pågældende medarbejder at gennemføre et sporskifteforløb pga. risiko for nedslidning.
Økonomisk støtte til sporskifteforløb
Støtte til sporskifte gives til arbejdspladsen på baggrund af ansøgning for hver enkelt medarbejder, der ønsker et sporskifteforløb. Ansøgningen udarbejdes af arbejdspladsen, medarbejderen og medarbejderrepræsentanten i fællesskab. Siden februar 2015, har der kunne bevilges to til 30 sporskiftepakker pr. arbejdsplads, afhængig af antal ansatte.
Sporskiftepakken planlægges individuelt mellem medarbejderen, virksomheden og medarbejderrepræsentanten så forløbet bedst muligt retter sig til medarbejderens problematikker.
Et sporskifteforløb kan fx bestå af professionel vejledning, erhvervsrettet efteruddannelse eller et praktikophold på en anden arbejdsplads (praktik må højest udgøre halvdelen af sporskiftepakken). Der ydes økonomisk støtte i størrelsesordenen 20.000-120.000 kr. afhængigt af forløb til:

  1.  At dække lønudgifter på op til 260 kr. pr. time mens medarbejderen får vejledning/afklaring, er i praktikophold på en anden arbejdsplads eller gennemfører en erhvervsrettet efteruddannelse (som ikke er dækket af VEU-godtgørelse).
  2. At dække deltagerbetaling for medarbejderens deltagelse i vejledning/afklaring og erhvervsrettet efteruddannelse.
  3. At dække en del af arbejdspladsens omkostninger til administration og koordinering af forløbet (max fem timer à 260 kr.)

Evaluering af Sporskiftepakkerne fra december 2016
Discus har evalueret sporskiftepakkerne. Der kan udledes følgende resultater:

  • Klare indikationer på, at Sporskiftepakkerne opfylder sit mål med enten at
    • Fastholde medarbejder i risiko for nedslidning
      • 47 pct. af virksomhederne
    • Ændring af jobfunktion
      • 63 pct. af virksomhederne
    • Hjælpe medarbejderen videre til nyt job udenfor virksomheden
      • 42 pct. af virksomhederne
  • Det fleksible og individuelle uddannelsesforløb med bredt sigte fungerer godt
    • Stor variation og individualitet i planlagte uddannelsesforløb
      • 84 pct. af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med uddannelsesforløb
    • Udfordringerne ligger i planlægningen med kursusudbud og hvornår medarbejderen kan trækkes ud af det daglige arbejde
      • Det anbefales at virksomheder kan søge rådgivning og overblik over muligheder hos uddannelsesudbud for at sikre mest relevante uddannelsesforløb
  • Det er vigtigt at promovere lignende programmer via interessenter, som virksomheder løbende er i kontakt med eller ville kontakte vedr. nedslidningsproblematikker
  • Det er vigtigt at afsætte midler til virksomhedens ansøgningsprocedurer, planlægning og koordination af indsatsen. Uden dette vil mindre virksomheder uden beredskab/erfaring muligvis ikke give sig i kast med ansøgning.