Selvom alle i dag bruger internettet, og der i dag findes 3,3 millioner danske Facebook-profiler, har kun de færreste arbejdspladser retningslinjer for, hvordan man forebygger og håndterer chikane af medarbejdere på internettet. Mange medarbejdere risikerer at blive hængt ud i ’hadegrupper’ på Facebook eller på hjemmesider af utilfredse borgere. Socialrådgivere, bankansatte, lærere, politibetjente og sygeplejersker er særligt udsatte, men alle arbejdspladser, hvor medarbejderne er i tæt kontakt med borgere, bør have en personalepolitik på området.
Søg inspiration i FTF’s nye idékatalog
Hvis en medarbejder bliver hængt ud på de sociale medier i forbindelse med sit arbejde, rammer det hele arbejdspladsen. Virksomheden risikerer en tur i den offentlige gabestok, de andre medarbejdere bliver mindre trygge og sygefraværet kan ryge i vejret. For at undgå dette, er det vigtigt, at I har klare retningslinjer for håndtering af chikane.
Arbejdsgiveren er altid ansvarlig for arbejdsmiljøet og har derfor pligt til at forebygge og reagere på chikane af medarbejdere. Men resultatet bliver bedst, hvis I på arbejdspladsen arbejder sammen om opgaven. FTF opfordrer derfor lederne til at tage første skridt ved at tage emnet op i MED-udvalget, i samarbejdsudvalget – eller i et andet fælles forum med medarbejderne.
Sammen med repræsentanter for nogle af de mest udsatte faggrupper har FTF udarbejdet et idékatalog og en guide til, hvordan I på arbejdspladsen formulerer en personalepolitik på området. Her kan du eksempelvis læse om, hvilke punkter en personalepolitik bør indeholde, hvornår en ytring er ulovlig og hvordan du bedst støtter den krænkede medarbejder.