Politisk aftale om kontanthjælpsreform 2013

FTF tilslutter sig ambitionen om at få flere unge i uddannelse og beskæftigelse i stedet for fortsat passiv forsørgelse. Det er et rigtigt initiativ at give parate unge et uddannelsespålæg. Men de nye lavere ydelser kan medføre, at flere får vanskeligheder med at betale helt basale leveomkostninger. FTF er imod gensidig forsørgerpligt for samlevende kærester. Pligt til arbejde i en nytteindsats giver kun mening, hvis det kvalificerer til et varigt jobperspektiv.

Ansøgninger til de videregående uddannelser 2013 (Kvote 2) og søgningen til ungdomsuddannelserne

Kvote 2 ansøgningerne til de videregående uddannelser er steget med 29 pct. i forhold til sidste år og er et historisk højt niveau. Dette er en grov strømpil for den forventede udvikling i det samlede antal ansøgninger. Det er sandsynligt, at vi i 2013 vil have et rekordstort antal ansøgere. FTF finder udviklingen positiv.
Kun 18,8 pct. af de unge fra 9. og 10. klasse har valgt en erhvervsuddannelse. Denne udvikling er yderst problematisk.

Rapport om produktivitet giver viden og afslører myter

Produktivitetskommissionens første analyserapport indeholder værdifuld viden om det danske produktivitetsproblem. Samtidig afdækkes nogle myter i debatten. Det er især servicesektoren på hjemmemarkedet, som har udfordringer, og øget uddannelse er en meget vigtig vej til øget produktivitet. Den offentlige sektors produktivitetsmålinger er ikke gode nok til at sige noget retvisende om offentlige produktivitet.

KL’s udspil: Udvikling gennem bedre uddannelser

Op til KL’s årsmøde offentliggjorde KL et politisk udspil ”Udvikling gennem bedre uddannelser”. Det omfatter både overordnede og helt konkrete udfordringer i hele spektret fra dagtilbud til videregående uddannelser og forskning. Der er elementer i udspillet, som er i fin overensstemmelse med FTF’s politik. Notatet beskriver og kommenterer primært de overordnede udmeldinger i KL’s udspil.

Lovforslag om institutionsakkreditering

Notatet gennemgår hovedelementerne i lovforslaget om institutionsakkreditering. FTF vurdere lovforslaget positivt og peger bl.a. på at alle nye uddannelser og nye udbud af eksisterende uddannelser indenfor hele det videregående uddannelsessystem skal prækvalificeres dvs. gennemgå en central godkendelse som forudsætning for udbud på den enkelte uddannelsesinstitution. Det giver en afgørende mulighed for en samlet vurdering af behovet for videregående uddannelse.

Forstærket samarbejde om beskatning af finansielle transaktioner

FTF støtter indførelsen af skat på finansielle transaktioner som en global ordning og den finansielle sektor bør bidrage på lige fod med andre sektorer til samfundsøkonomien. FTF vil med stor interesse følge erfaringerne med indførelsen af AFT og de konsekvenser det måtte have af både negativ og positiv karakter for beskæftigelsen og konkurrencen i sektoren og den øvrige samfundsøkonomi.

Evaluering af den fleksible master i offentlig ledelse

Den fleksible master i offentlig ledelse udspringer af trepartsaftalen fra 2007. Uddannelsen er modulopdelt og kan sammensættes fleksibelt efter den enkelte deltagers ønske, og over en periode på op til 6 år. Deltagerne har været tilfredse med uddannelsens indhold og også kunnet anvende uddannelsen i deres ledelsespraksis. Mange ledere fra FTF-gruppen gør brug af uddannelsen, som har vist sig at være lige relevant for de deltagende ledere, uanset deres uddannelsesbaggrund