FTF bakker op om Regeringens udspil: Gymnasier til fremtiden

Udspillet fokuserer på at højne fagligheden, mere anvendelsesorientering og mere feedback undervisning og vejledning. FTF bakker samlet set op om udspillet. Det vil styrke gymnasiet fagligt, og sikre mere anvendelsesorientering samt bedre feedback og vejledning af eleverne. Finansieringen af udspillet er dog uklar.

Modsatrettet lønudvikling

Danmarks Statistik har nu offentliggjort tal for den private sektor og nået frem til en lille stigning i lønstigningstakten, nu 1,4 procent mod 1,3 i 2. kvartal 2014. For den offentlige sektor nåede DST frem til et fald i lønudviklingen. Mest bemærkelsesværdig er en halvering af stigningstakten indenfor statens område.

Høringssvar over ændring af lovgivning om faglig supplering

FTF har modtaget ændringsforslag til universitetsloven m.fl. love som indeholder en overgangsordning for afskaffelse af faglig supplering forud for optagelse på kandidatuddannelser. Overgangsordningen indeholder et betydeligt element af usikkerhed om, hvordan den vil blive anvendt i forhold til professionsbachelorer, og det er nødvendigt at præcisere anvendelsen yderligere.

FTF-høringssvar: Socialt taxameter på ungdomsuddannelserne

FTF bifalder ambitionen om at reducere den sociale ulighed i uddannelserne. Med forslaget omfordeles midler til et tiltrængt kvalitetsløft på erhvervsuddannelserne. Den foreslåede lovændring medfører ingen krav om en specifik anvendelse af de tildelte midler. Derfor peger FTF på, at der er behov for et overordnet pejlemærke for anvendelsen af midlerne, og foreslår 3 konkrete målsætninger for effekterne af det sociale taxameter.

Undersøgelse af FTF’ernes arbejde med ny viden i praksis

Ny viden er en forudsætning for, at arbejdsprocesser og produkter mv. til stadighed er af høj faglig kvalitet. Det stiller krav om kritiske og reflekterende ledere og medarbejdere, som kan opsøge ny viden og tage den i brug. FTF har derfor i foråret 2014 gennemført en undersøgelse af, hvordan ledere og medarbejdere arbejder med ny viden. I alt 1.324 personer har gennemført undersøgelsen.

Kvalitetsudvalget sætter høje mål, men rammer ikke plet

Kvalitetsudvalget sætter et vigtigt fokus på at fremme kvalitet og relevans i undervisningen på de videregående uddannelser, men vælger igen at gå uden om de erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser. Netop erfaringerne herfra med at udvikle et godt samspil mellem uddannelse og arbejdsmarked kunne være brugt til at opstille mere præcise anbefalinger om uddannelsernes kvalitet og relevans.

Regionale debatmøder om arbejdsliv og politik i et lønmodtagerperspektiv

LO og FTF inviterer politisk valgte, ansatte i sekretariater og afdelinger og interesserede TR'er til debatmøder for at drøfte resultaterne af APL-undersøgelsen: Hvad mener medlemmerne? Hvilke opgaver forventer medlemmerne, at vi løfter fremover på arbejdspladsen? Hvad skal fagbevægelsen prioritere af politiske temaer?