FTF har modtaget udkast til lov om ændring af en række love vedrørende socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på baggrund af andelen af frafaldstruede elever i høring og har følgende bemærkninger: 
FTF bifalder ambitionen om at reducere den sociale ulighed i uddannelserne. Alt for mange unge får ikke den chance de fortjener i uddannelsessystemet, og den sociale mobilitet har længe været for lav. 
Det sociale taxameter er en nyskabelse. Det bliver afgørende at se hvordan den konkrete omfordeling mellem institutionerne former sig – og om den foreslåede model reelt producerer de ønskede resultater. Det er på nuværende tidspunkt uklart, og det vanskeliggør en endelig vurdering af ordningen. 
Med forslaget omfordeles midler til et tiltrængt kvalitetsløft på erhvervsuddannelserne. Det er dog usikkert om midlerne står mål med de høje politiske ambitioner på området.
Den foreslåede lovændring medfører ingen krav om en specifik anvendelse af de tildelte midler, hvilket medfører en risiko for at midlerne ikke kommer de frafaldstruede elever fra uddannelsesfremmede hjem til gode. Der åbnes for at Undervisningsmisteren kan fastsætte regler herom.
FTF vil pege på, at der er behov for et overordnet pejlemærke for anvendelsen af midlerne. Af lovforslaget fremgår ikke meget om formålet med ordningen. I lovbemærkningerne anføres det blot at tilskuddet ”vil give institutioner med en høj andel af frafaldstruede elever økonomi til at iværksætte en ekstra indsats mod frafald.” (jf. ”1. Lovforslagets baggrund” under almindelige bemærkninger).
For at sikre en målretning af indsatsen foreslår FTF, at der indføres konkrete målsætninger for effekten af ordningen. Sådanne mål kunne være:

  • At gennemførelsen stiger for elever fra uddannelsesfremmede hjem på de institutioner, der modtager socialt tilskud.
  • At elever fra uddannelsesfremmede hjem opnår bedre faglige resultater på de institutioner, der modtager socialt tilskud.
  • At gennemførselsgrad og faglige resultater fastholdes på institutioner, der ikke modtager socialt tilskud.

Uanset om der fastsættes mål, er det afgørende at resultaterne følges tæt, for at afgøre om ordningen har de ønskede virkninger og hvilke typer af tiltag institutionerne vælger at benytte til at løse opgaven. Derfor konstaterer FTF med tilfredshed, at der løbende vil ”blive foretaget systematisk opfølgning på uddannelsesinstitutionernes indsatser og resultater i forhold til at nedbringe frafaldet” (jf. ”2.2 den foreslåede ordning” under almindelige bemærkninger).