I aftalen om ledelse og kompetencer i den offentlige sektor indgik beslutningen om at udvikle et værktøj til evaluering af alle ledere i den offentlige sektor. Skal værktøjet give værdi og mening for de offentlige ledere, skal det være lokalt forankret og udarbejdes i samarbejde med lederne, forklarer Joan Lindskov.

Det er rigtig vanskeligt at komme til at skabe et meningsgivende værktøj, når vi snakker om målinger på landsplan. Jeg kan være bekymret for, at vi får et mere overordnet redskab som ikke kommer i dybden

Joan Lindskov

Kan man skabe et meningsgivende evalueringsværktøj på tværs af de forskelligartede opgaver i den offentlige sektor?

Netop det spørgsmål har optaget FH’s Lederforum, der som opfølgning på den tidligere regerings ledelses- og kompetencereform har fremsat en række anbefalinger til evalueringsværktøj i den offentlige sektor.

Joan Lindskov, lederansvarlig for lederne organiseret i FOA og medlem af Lederforum, forklarer i videoen her, hvilke anbefalinger Lederforum bl.a. har til udarbejdelsen af evalueringsværktøjet.

Et overordnet redskab kan ende som spild af tid

“Det er rigtig vanskeligt at komme til at skabe et meningsgivende værktøj, når vi snakker om målinger på landsplan. Jeg kan være bekymret for, at vi får et mere overordnet redskab som ikke kommer i dybden, og som kommer til at give nogle resultater, som vi rent faktisk ikke kan bruge til noget, og som – hvis værst kommer til værst – kan være spild af tid”, siger Joan Lindskov

Hvis et evalueringsværktøj skal være meningsgivende, skal det være lokalt forankret, hvor lederne er en del af hele tilblivelsen af evalueringsværktøjet, så det kan være udviklende, og så man som leder ved, hvad værktøjet bliver brugt til efterfølgende.

Det er særligt væsentligt, at der er opfølgning på evalueringen og at man er opmærksom på, at resultaterne bruges i lederens udvikling.