Medlemmerne forsvinder, og den danske model bliver konstant udfordret af både arbejdsgivere og politikere. Men hvis udviklingen skal vendes, er det tid til at genoverveje, hvordan fagforeningerne formidler deres budskaber. Det mener kommunikationsrådgiver Trine Nebel, som for nylig holdt oplæg på FTF’s kursus "Stærke fællesskaber med godt omdømme?".
"Det kan være ømtåleligt at erkende, at det, man gør, ikke virker, når man synes, man arbejder hårdt på et projekt. Men faktum er, at hvis modtageren ikke tager imod det, man siger, så bliver man nødt til at kommunikere på en anden måde. I fagforeningernes tilfælde handler det om at få medlemmerne til at forstå værdien af det, de betaler for, så det ikke bare er en sur pligt, men en gevinst at være med i en fagforening," siger Trine Nebel.
Hun påpeger, at fagforeningens popularitet hænger sammen med, hvor gode de er til at kommunikere med deres medlemmer.
"Ideelt set skal medlemmerne se deres medlemskab af en fagforening som en del af deres identitet. Det skal være noget, de taler om med vennerne og familien over middagsbordet. Men det kræver, at medlemmerne kan spejle sig i de værdier og holdninger, som fagforeningerne repræsenterer. Derfor er kommunikationen mellem foreningen og medlemmerne vigtig. Fagforeningerne skal lære at kommunikere med deres medlemmer frem for at informere. Lige nu forstår mange mennesker ikke, hvad fagforeningerne siger, og det skal vi forsøge at lave om på," siger Trine Nebel.
Vigtigt at kommunikere fagforeningers kvaliteter og værdier
Birgitte Ankerstjerne er tillidsrepræsentant Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening (DFL) og deltager i kurset om fagforeningernes omdømme. Hun er ikke i tvivl om, at kommunikation er vejen til nye medlemmer.
"Selvom jeg er tillidsrepræsentant og ikke sælger, vil jeg gerne blive bedre til at argumentere for fagforeningens kvaliteter, så vi kan få flere medlemmer og blive stærkere. Gennem kurset er jeg blevet opmærksom på, hvordan jeg fremstår som afsender, og ikke mindst, hvornår folk er modtagelige over for gode argumenter og information om fagforeningen. Det er vigtigt at få forklaret dem, der ikke er organiserede, at fagforeningen er med til at skabe sikkerhed, fællesskab og medindflydelse på overenskomster. Hvilket ikke er en selvfølge og slet ikke i en krisetid," siger Birgitte Ankerstjerne.
Det er ikke kun på arbejdspladserne, at kommunikationen er vigtig. I det politiske miljø omkring fagforeningerne er der også brug for en fælles forståelse og kurs, påpeger en anden deltager på kurset Søren Petersen, fagpolitiker i Dansk Sygeplejeråd Region Sjælland.
"Det er vigtigt med sparring på tværs af vores forskellige organisationer, så vi kan finde vores fællesnævnere. For for hvis der ikke er enighed omkring vores problemer på tværs af fagområderne, så når vi aldrig ud til medlemmerne med vores budskaber. Det er et meget komplekst system, vi arbejder inden for, og det kræver, at vi er velforberedte og kan vores statistikker, når vi kommunikerer, ellers mister vi både medlemmer og troværdighed," siger Søren Petersen.
Kurset "Stærke fællesskaber med godt omdømme" er en del af FTF’s kursusrække om hvervning og fastholdelse af medlemmer. De to første kurser er nu afholdt, mens de de to sidste er den 28. januar og 26. februar.