Et agentur under EU-kommissionen (ERAC) har gennem det sidste halve år gennemført et såkaldt peer-review af det danske forsknings- og innovationssystem. Evalueringen, som er lavet af eksperter fra UK, Finland, Tyskland, Østrig og Holland, er et af trinnene i den nye nationale innovationsstrategi, som regeringen fremlægger inden årets udgang.
Evalueringen vurderer generelt, at det danske forsknings- og innovationssystem er velfungerende sammenlignet med mange andre lande. Alligevel er der forhold, som kan forbedres, og derfor opstilles en række anbefalinger indenfor fire temaer.
For det første skal innovationspolitikken være mere efterspørgselsdreven ved at fokusere mere på de store samfundsmæssige udfordringer og problemer. Der bør også ses mere på, hvordan offentlig indkøb, efterspørgsel og regulering i højere grad kan understøtte innovation.
For det andet skal det nuværende støttesystem forenkles bl.a. ved at koncentrere sig om 3-4 hovedområder, der harmonerer med Danmarks økonomiske styrker. Det foreslås også at reducere i antallet af råd og bevillingsorganer, og at udvide Forskningspolitisk Råd til også at omfatte innovation og uddannelse. Desuden anbefales det, at man fusionerer og forenkler nogle af de mange separate støtteordninger, der findes i dag.
For det tredje skal uddannelsessystemet gøres mere innovativ ved bl.a. at forny universiteternes udviklingskontrakter og incitamentsstrukturer, så de bedre møder Danmarks fremtidige forsknings- og innovationsbehov. Der skal også være bedre tilskyndelse til entreprenørskab blandt studerende.
Endelig for det fjerde skal de små og mellemstore virksomheders innovation og vækst forbedres bl.a. ved øget samarbejde mellem små og store virksomheder samt forskningsinstitutioner.
FTF vurdering
Evalueringen fra ERAC er et godt indspark til arbejdet med den kommende innovationsstrategi. FTF har hele tiden efterlyst en ekstern og uvildig evaluering af den danske innovationsindsats. Der er rigtig mange forskellige støtteordninger, som der er mange interesser involveret i, hvorfor det er godt at få udenlandske eksperter til at se på systemet.
Mange af anbefalingerne er også fornuftige. Det gælder fx opfordringen til at fokusere på danske styrkepositioner. FTF har i sit vækstoplæg, Vækst2, netop foreslået en international evaluering af hele erhvervsstøttesystemet (hvor innovationsordningerne blot udgør en andel) med henblik på at målrette systemet mod danske styrkepositioner og vækstklynger. I det lys er det ærgerligt, at ERAC-evalueringen kun omfatter forsknings- og innovationssystemet samtidig med at regeringen selv har gennemgået erhvervsstøtten og fundet besparelser på 2 mia. kr. på FFL13. Det havde været mere perspektivrigt at sammentænke de to processer.
FTF er også tilhænger af, at innovationspolitikken gøres mere efterspørgselsdreven og fokuserer på store samfundsmæssige udfordringer. Her spiller den offentlige sektor en stor rolle, både som indkøber og efterspørger, men også som en kvalificeret medspiller til private virksomheder, så de sammen kan udvikle nye produkter. Det kan fx være inden for sundheds- og velfærdsområdet, som er en af de store globale udfordringer.
Endvidere er der sund fornuft i at sammenlægge nogle af ordningerne, for trods flere års forsøg på oprydning eksisterer der stadig 50 forskellige statslige og regionale støtteordninger til innovation.
Ideen om også at sammenlægge flere af forskningsrådene er interessant. FTF er enige i behovet for tættere sammenhæng mellem forskning, uddannelse og innovation i praksis. Om det løses bedst ved at udvide Danmarks Forskningspolitiske Råd som foreslået er vanskeligt at vurdere, men det er under alle omstændigheder et godt input til debatten. 
Evalueringens anbefalinger omkring innovation i uddannelsessystemet lider desværre under at være meget orienteret mod universiteterne. Der er også et stort potentiale for innovation på professionshøjskoler og erhvervsakademier. Her har FTF sammen med DEA og Rektorkollegiet tidligere fået udarbejdet en rapport, som netop viste et stort innovationspotentiale på professionshøjskolernes, der desværre ikke indfries fordi de ikke passer ret godt ind i det nuværende støttesystem.
En af FTFs centrale anbefalinger til regeringens innovationsstrategi er, at den skal sætte medarbejdere og brugere i centrum. Det er nemlig dem, som skal skabe den konkrete forandring og innovation ude på arbejdspladserne. Regeringens hidtidige udmeldinger om strategien har også lydt i den retning. Det kunne derfor have været ønskeligt, om evalueringen også havde set på, hvor godt systemet understøtter en innovationskultur blandt medarbejderne i offentlige og private virksomheder. Det nuværende system er i vid udstrækning bygget op omkring universitetsforskning og teknologi som de helt centrale innovationskilder. Det kommer evalueringen desværre også til at afspejle, hvilket er ærgerligt. OECD har fx i sin innovationsstrategi fremført, at mennesker er den centrale driver for innovation – viden og teknologi er stadig vigtige redskaber, men det er brugere, medarbejdere og ledere, der skal være drivkræfter.