De fleste kan blive enige om, at humor har en gavnlig effekt på vores helbred. Det er videnskabeligt bevist, at mennesker, der har det sjovt, præsterer mere, bliver mindre syge og generelt er mere tilfredse. Men humor på arbejdspladsen opstår kun, hvis lederen tør at være sjov.
”For at skabe en humoristisk kultur i virksomheden er det nødvendigt at give lov til uortodoks opførsel ind i mellem. Socialiseringen skal brydes, og grænserne overskrides bare en smule, alt sammen i respekt for hinanden naturligvis. Og lederen er nødt til at gå forrest,” siger humorekspert og kommunikationskonsulent Karen-Marie Lillelund.
Du bliver dog ikke en sjovere chef fra den ene dag til den anden. Den humoristiske ledelsesstil kræver træning.
”Hvis lederen ønsker at blive sjovere, skal han gå i gang med at øve sig. Først og fremmest skal man sætte sig ned alene og finde ud af, hvad man selv synes er sjovt. Herefter skal man beslutte sig for, hvilke tiltag der skal til for at blive en sjovere chef. Du kan eksempelvis indføre ugens joke eller klumme, som du hænger op på den fælles opslagstavle. Eller du kan indlede alle møde med, at medarbejderne skiftes til at vise en YouTube video, som de synes er sjov. Så kan det godt være, at alle ikke er enige om, at videoen er sjov, men man er ude over, at humoren bliver personlig, og samtidig kan virksomheden skabe en fælles referenceramme for hverdagshumoren ” siger Karen-Marie Lillelund.
Men jeg er ikke sjov
Frygt ikke. Ifølge Karen-Marie Lillelund er der stadig håb for et humoristisk arbejdsmiljø, selvom du ikke er født komiker.
”Jeg har mødt mange sjove chefer. For man kan også sagtens være en god chef uden selv at være sjov. Man skal bare sørge for at give sine ansatte tilladelse til at være sjove, og bakke op om de sjove medarbejderes initiativ. Så kan man jo en gang imellem bidrage ved at fortælle noget mindre flatterende om en selv", siger Karen-Marie Lillelund.
Selvironi kan ifølge erhvervspsykolog Steffen Tange ligefrem gavne forholdet til medarbejderne.
”Hvis ikke man er født sjov, så kan man også sagtens grine af dét. Det er sjovt, når chefen tør at spidde sig selv. Det sender et signal om uhøjtidelighed – om at man slapper af og godt kan godt tage pis på sig selv,” siger Steffen Tange.
Kend grænsen
Grænsen mellem, hvornår en leder er sjov, og hvornår han går over stregen, er imidlertid hårfin.
”Det dummeste, en leder kan gøre, er at gå efter selv at være det sjove centrum, og forvente at medarbejderne rejser sig op og klapper, hver gang man har sagt noget. Humor er en fælles leg, hvor lederens opgave er at skabe rammen", siger Karen-Marie Lillelund.
Indholdet af den fælles humor er imidlertid ikke uvæsentligt.
”God lederhumor er aseksuel. Det er businesshumor, som ikke tager udgangspunkt i forskelligheder som eksempelvis køn, men opstår i fællesskabet, så alle får energi og ingen føler sig udsatte,” siger Karen-Marie Lillelund.
Tillid er hovedingrediens i god virksomhedshumor.
”Som leder må man aldrig lave sjov ud af fejl, problemer og andre ting som går nogen på. Humor, der bliver personlig, kan opfattes som et angreb og kan ødelægge samarbejdet og skabe mistillid. Derfor skal man passe på med ironi og sarkasme,” siger Steffen Tange.
Mange ledere frygter, at de ikke bliver taget seriøst, hvis de laver sjov med sig selv på jobbet, men det er ubegrundet siger Steffen Tange.
”Selvfølgelig skal lederne ikke overdrive, når det gælder humor. Det sjove skal doseres, så man ikke mister troværdighed. Og det må aldrig blive sådan, at det kun er tilladt at være morsom og ikke seriøs,” siger Steffen Tange.
Karen-Marie Lillelund bakker op.
”Så længe du er god og professionel, til det du laver, så vil humor kun gavne din ledelse. Men det er da klart, at hvis du render rundt med rød klovnenæse og spiller fandango dagen lang, så begynder de ansatte at kigge skævt. På den anden side var du nok aldring blevet ansat som leder i første omgang, hvis du kaster dig ud i den slags,” siger hun.