I tirsdags stemte Transportudvalget vejpakken videre til plenaren. 27 stemte for og 22 imod.

Det er en pakke, der siden begyndelsen har mødt modstand med en masse forhindringer til følge.

Og selv om den nu igen er nået et skridt videre i processen, er der stadig bekymring at spore hos Enhedslistens, Nikolaj Villumsen (venstrefløjsgruppen GUE/NGL), der følger den tæt fra Beskæftigelsesudvalget. 

– Intet er sikkert før vi har haft den endelige afstemning. Der er stærke kræfter der uden tvivl vil stemme imod pakken til det sidste. Ikke mindst parlamentsmedlemmer fra en række østeuropæiske lande, men desværre også mange i den grønne gruppe.

Jeg håber dog, at den største modstand er fejet af vejen nu, hvor et flertal i Transportudvalget har stemt for, siger han. 

Ingen vognmand ved sine fulde fem vil jo køre en tom lastbil hjem så kritikken holder ikke vand

Nikolaj Villumsen, Enhedslisten

Åbner op for social dumping

I aftalen er der et returkrav, der betyder, at lastbiler skal omkring deres hjemlande efter otte ugers cabotagekørsel.

Formålet er at gøre det sværere for postkasseselskaber at drive cabotagekørsel. Men Kommissionen er kritisk over for kravet, fordi de frygter at lastbilerne vil køre tomme hjem og dermed belaste klimaet unødigt.

– Jeg mener det er fuldstændigt grotesk, at EU-kommissionen anført af næstformand Valdis Dombrovskis, misbruger klimakampen til at forsøge at løbe fra vigtige dele af vejpakke-aftalen, som dæmmer op for postkasseselskaber og den sociale dumping på landevejene.

Ingen vognmand ved sine fulde fem vil jo køre en tom lastbil hjem så kritikken holder ikke vand, siger Nikolaj Villumsen. 

Han understreger, at han selvfølgelig bakker fuldt op omkring at den grønne omstilling, men at det ikke skal ske på bekostning af chaufførerne.

– Selv hvis man skulle tro EU-kommissionens argument, så er logikken jo, at den grønne omstilling skal betales med dårlige forhold for lønmodtagerne. Det er stik imod de flotte ord om at den grønne omstilling skal være social retfærdig, som vi ellers hører fra den nye EU-kommission.

Jeg håber derfor meget at angrebet på vejpakken indstilles så vi kan tage vigtige skridt i retning af en mere fair transport. 

Næste afstemning om vejpakken er 21. april.