Der var faktisk sorte og ikke røde tal på bundlinjen, da SAS i sidste uge præsenterede sin årsrapport.
Alligevel var der en særlig detalje i præsentationen, som løb med det meste af opmærksomheden, nemlig at SAS overvejer at åbne baser uden for Danmark. Helt konkret skulle London være på tegnebrættet.
Dermed signalerer SAS, at de kan blive presset til at gå samme vej, som en række lavprisselskaber allerede har gjort.
Hos Flypersonalets Personale Union (FPU) ser man udmeldingen som et opråb til politikerne:”Det er jo stærkt bekymrende, at SAS kommer med sådan en melding. Det er et tegn på, at SAS og andre selskaber, som faktisk overholder reglerne og ikke shopper rundt efter de mest gunstige vilkår i EU, nu tager et drastisk skridt i en stadig mere voldsom overlevelseskamp”, siger næstformand Anders Mark Jensen til fagligt.eu.

Han understreger, at arbejdsmarkedets parter allerede har strakt sig langt og at det er svært at komme meget længere ad den vej – nu ligger bolden hos politikerne:”Vi har fra faglig side taget kampen med blandt andet Ryanair. Vi har sat os sammen med arbejdsgiverne og lavet aftaler med lønnedgang. Der er ikke mere at hente der, nu må politikerne på banen”.
EU’s strategi forsinket
Europa-Kommissionen har allerede fremlagt et udkast til en luftfartsstrategi. For tiden er arbejdet med strategien i Europa-Parlamentet dog forsinket.
Det dur ikke, siger Ander Mark Jensen. Der skal handles snarest, og han har også en ønskeseddel med til EU-beslutningstagerne:”Der skal være klare regler om hjemmebaser. Så alle medarbejdere klart er tilknyttet en base, hvorfra de arbejder, og hvor regler og vilkår er klare.
Udover det skal EU kæmpe mere aktivt imod den unfair konkurrence, der kommer udefra, når for eksempel selskaber fra Gulflandene med massiv statsstøtte i ryggen dumper priserne, ser stort på arbejdsvilkår og opkøber europæiske selskaber”. Der skal ifølge Anders Mark Jensen også gøres noget ved den måde, som lavprisselskaberne manøvrerer på i dag i Europa:
”Der er alt for mange atypiske ansættelser, blandt andet brug af vikarbureauer. Det kan potentielt gå udover sikkerheden, når folk for eksempel møder syge på arbejde for at sikre deres indtjening. Og så skal der strammes op på licenserne. I dag shopper en del selskaber rundt mellem de enkelte lande i EU for at få de mest gunstige vilkår. Det er jo ikke meningen”. 
Danmark skal også ind i kampen
Det er ikke kun EU men også Danmark, som har gang i arbejdet med en luftfartsstrategi. Det er stadig uklart, præcis hvornår den danske strategi bliver lanceret.
”Det er jo vigtigt, at vi fra dansk side spiller aktivt med også i forhold til EU. At vores traditionelle fokus også på de sociale forhold fortsat står tydeligt. Der er også meget at gøre herhjemme. For eksempel kunne man se på, hvorfor uddannelser inden for luftfarten er selvbetalte, mens de inden for andre grene af transportsektoren er en del af det offentlige system”, slutter Anders Mark Jensen.