En gang om året måler Kommissionen temperaturen på uddannelsesområdet i medlemslandene. Og i dette års måling, som er den femte, der er gennemført, kommer Danmark særdeles godt ud.
Ikke nok med at vi har en meget lav andel af unge, som forlader skolen tidligt, og mange unge, som gennemfører en videregående uddannelse, så er vi det land i EU, som har den højeste andel af studerende på erhvervsuddannelser.

De danske erhvervsuddannelser er netop kendetegnet ved at veksle mellem praktikophold ude i virkeligheden og perioder på skolebænken. Og ved at arbejdsmarkedets parter spiller en central rolle i systemet.
Mens der altså er gode takter i Danmark, så peger rapporten på, at der på tværs af EU-landene er en række centrale uløste udfordringer på uddannelsesområdet.
Ikke mindst kniber det med at få mange af de tilkomne flygtninge eller indvandrere ind i uddannelsessystemet og få dem til at gennemføre uddannelserne.
Rapporten fremhæver en række konkrete løsningsmodeller fra EU-landene. Blandt andet har man i Østrig lavet forsøg med overgangsklasser i erhvervsuddannelsessystemet. Læs mere om undersøgelsens resultater og cases fra andre EU-lande her: