De nye tilbud er vokset frem, fordi politikerne har besluttet at afskaffe unødvendige regler om kontrol og dokumentation. I stedet har de sat dialog, faglighed og tillid mellem ledelse og medarbejdere i højsædet.
I Region Midtjylland og socialpsykiatrien i Silkeborg Kommune samler man indsatsen for borgere med psykiatriske lidelser under et tag, så det bliver nemmere for borgeren at finde vej, og resultatet er bl.a. færre indlæggelser og genindlæggelser.
Og hos politiet i Nordsjælland sender man SMS’er til borgerne og får tips tilbage, der leder til opklaringer af indbrud.
Fornyelsen af den offentlige sektor er med andre ord allerede godt i gang mange steder i landet. Vi kan løse opgaverne bedre til gavn for både borgere og ansatte, og vi vil gerne have den nytænkning spredt ud til hele den offentlige sektor.
Tiden er inde til fornyelse
Moderniseringen af den offentlige sektor er en af de mest afgørende samfundsopgaver, vi har foran os. Vi – regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, OAO og Akademikerne – indgik derfor sidste sommer en aftale om principper for samarbejde om modernisering af den offentlige sektor.
Det er en aftale om, hvordan tillid, ledelse, fagligt handlerum, samarbejde og afbureaukratisering er vejen frem til en moderne offentlige sektor. Det skrev vi ned i syv principper, der forpligter alle dele af den offentlige sektor, staten, regionerne og kommunerne. Principperne er pejlemærkerne for den kulturændring, vi ønsker, hvor vi bryder med dagligdagens vanetænkning og begynder at tilrettelægge arbejdet anderledes, smartere og mere effektivt.
Med aftalen understreger vi, at regeringen, arbejdsgiverne og medarbejderne har et fælles ansvar for at få sat fuld damp på opgaven med at modernisere den offentlige sektor.
Udnyt medarbejdernes kompetencer
Fremtidens offentlige sektor skal bygges på gode velfærdsløsninger. Velfærdsstaten står over for store udfordringer, for pengene er knappe, borgernes behov forandrer sig, og nogle medarbejdere oplever, at deres faglighed bremses af bureaukrati. Derfor gælder det om at udnytte de mange kompetencer hos de ansatte på sygehusene, i skolerne, på plejehjemmene og bibliotekerne. Det gælder samtidig også om at sikre rammer for god ledelse.
Unødvendige papirbunker og bøvlede processer skal smides i skraldespanden og erstattes af ansvar, indflydelse, fagligt råderum og arbejdsglæde. Fokus på dialog, åbenhed, klare mål og resultater vil give mere effektive løsninger, god velfærd for borgerne og også større tilfredshed hos medarbejderne – alt sammen med det klare mål at skabe resultater til gavn for borgerne og virksomhederne.
Løsningen skabes ikke på Christiansborg
I fællesskab skal vi derfor tænke over nye og bedre måder at levere offentlig service på. Det vil kræve en benhård indsats blandt politikere, ledelse og medarbejdere. Vi skal både investere tid og ressourcer og samtidig udvise mod, evne og vilje til at reflektere og ikke mindst handle anderledes.
Vi har en forpligtelse til at ændre vores handlinger ud fra viden om, hvad der virker. For udviklingen af den offentlige sektor hverken kan eller skal ske fra Christiansborg alene. Det ville i sig selv være et udtryk for topstyring og manglende tillid. Udviklingen sker lokalt – det er her, den faglige indsigt eksisterer.
Derfor har vi netop sendt en startpakke ud til alle offentlige arbejdspladser med en opfordring til at tage en lokal debat om, hvordan man kan være med til at forny den offentlige sektor. I startpakken opfordrer vi alle – politikere, arbejdspladser, ledere, medarbejderrepræsentanter og andre relevante personer ansat i den offentlige sektor – til at gå i dialog om, hvordan man arbejder med fornyelse. Det er op til det lokale niveau at prioritere, hvad der er vigtigst at forny, og hvad man konkret vil gøre. Debatten kan tages op i samarbejds- og MED-udvalg og andre relevante fora.
Med tillid følger ansvar
Men med tillid følger ansvar. Det gælder for alle parter, der indgår i et tillidsbaseret samarbejde.
I regeringen arbejdes der på at fastsætte nogle helt klare mål på de forskellige politikområder. Herfra er det op til lokalpolitikere i kommunalbestyrelserne og regionsrådene at beslutte sig for, hvordan man bedst når disse mål.
Det er også en lokalpolitisk opgave at opstille yderligere mål inden for den overordnede ramme, hvis det giver mening i den konkrete sammenhæng. Men det er også en lokal forpligtelse at udvikle sin faglighed og bruge sin viden om, hvad der virker i praksis, for det giver de bedste velfærdsløsninger.
Vi har tiltro til, at de offentlige ledere vil omsætte de politiske mål til praksis i et tillidsfuldt samarbejde med deres medarbejdere og de borgere, de er i kontakt med i det daglige. Tillid er, når medarbejderne har albuerum til at bruge deres faglige skøn og dømmekraft, men ud fra et overordnet mål. Tillid er også, når man tror på, at medarbejderne tager ansvar.
Fra ord til handling – behovet for videndeling
Hvordan man vil arbejde med aftalen, er op til den enkelte arbejdsplads. Derfor håber vi, at lederne vil skabe et åbent rum for at tænke nyt med udgangspunkt i medarbejdernes faglighed og erfaringer. Eksempelvis ved at organisere sig anderledes eller diskutere, hvad der virker, og hvad man ikke behøver gøre i fremtiden.
Og vi skal brede hinandens successer ud. For det er ikke nødvendigt at genopfinde den dybe tallerken hver gang, vi vil gøre noget nyt, innovativt og anderledes. Der ligger masser af evidens, der kan omsættes, og der findes også masser af gode lokale løsninger.
Eksempelvis som når Herning Kommune vælger at bruge den viden, som forskningen producerer om udsatte børn og unge til at skabe en god forebyggende social indsats, som senere vil give gevinster på voksenområdet. Eller når hjemmeplejen Vanløse-Brønshøj-Husum involverer medarbejderne direkte i udviklingen af deres arbejde og den daglige drift og dermed bliver medansvarlige aktører for udviklingen. Eller når regionerne udvikler konceptet "Videnspredning i Sundhedsvæsenet", der giver alle aktører i sundhedsvæse­net mulighed for at have dialog om mål, resultater og opgaveudvikling på tværs af fag, sek­tor og professionsgrænser.
Alt sammen er det gode eksempler på, hvor og hvordan aktørerne kan samarbejde om at modernisere og effektivisere sundhedsvæsenet med det fælles mål at skabe merværdi for patienter og borgere.
Center skaber overblik
Der er masser af eksempler. Derfor har vi etableret Center for Offentlig Innovation, som fremover vil være med til at skabe overblik, så vi kan blive inspireret og lettere kan lære af hinandens succeser fra eksempelvis skoler, plejehjem, fængsler og sygehusene.
Arbejdet med at modernisere den offentlige sektor er allerede godt i gang. Men der skal mere skub på udviklingen. Derfor holder vi over foråret en række inspirationsarrangementer i landets regioner på offentlige arbejdspladser. Her vil lokale politikere, ledere og medarbejdere fortælle om og lytte til innovative og inspirerende tiltag fra regionale, kommunale og statslige arbejdspladser.
Arrangementerne bliver forhåbentlig startskuddet til en debat på den enkelte arbejdsplads om, hvordan man kan bruge de syv principper som redskab til at sikre borgerne den bedst mulige velfærd og virksomhederne den bedst mulige service inden for de givne rammer.