Har din arbejdsplads en plan for, hvordan I forebygger og håndterer chikane af medarbejdere på internettet? I de fleste tilfælde vil svaret være nej. For selvom alle i dag bruger internettet, og der findes 3,3 millioner danske Facebook-profiler, har kun de færreste arbejdspladser en politik om, hvordan chikane på internettet skal håndteres.
Mange medarbejdere risikerer at blive hængt ud i ’hadegrupper’ på Facebook eller på hjemmesider af utilfredse borgere. Socialrådgivere, bankansatte, lærere, politibetjente og sygeplejersker er særligt udsatte, men alle arbejdspladser, hvor medarbejderne er i tæt kontakt med borgere, bør have en personalepolitik på området.
Søg inspiration i FTF’s nye idékatalog
Arbejdsgiveren er altid ansvarlig for arbejdsmiljøet og har derfor pligt til at forebygge og reagere på chikane af medarbejdere. Men resultatet bliver bedst, hvis I på arbejdspladsen arbejder sammen om opgaven. Som tillidsrepræsentant kan du tage første skridt ved at tage emnet op i MED-udvalget, i samarbejdsudvalget eller med din personalechef.
Sammen med repræsentanter for nogle af de mest udsatte faggrupper har FTF udarbejdet et idékatalog og en kort guide med inspiration til, hvordan I på arbejdspladsen formulerer en personalepolitik på området. Her kan du eksempelvis læse om din rolle som tillidsrepræsentant, hvilke punkter en personalepolitik bør indeholde, hvornår en ytring er ulovlig og hvad man bør gøre, hvis en medarbejder er blevet udsat for chikane.