Hvilke bøger har du haft glæde af i din ledelse?
Den første bog, jeg gerne vil anbefale, er skrevet af Trine Kolding og hedder "Få styr på tiden – sådan bliver du mere effektiv". Bogen forholder sig til vilkårene for selvstændige og ledere i mindre virksomheder, men er lige så brugbar for større virksomheder. Den er let at læse og fyldt med inspiration til, hvordan du får en mere overskuelig hverdag. En anden klassiker er Susan Teglkamps "Ledergruppen – det dynamiske omdrejningspunkt", der giver værktøjer til at optimere ledergruppens arbejde.
Hvis vi ser nærmere på Trine Koldings "Få styr på tiden – sådan bliver du mere effektiv", hvorfor er det så vigtigt for en moderne leder at have styr på tiden?
Fordi det vælter ind med opgaver. Og hvis man ikke vil drukne i aftaler, møder og mails, skal man være god til at prioritere sin tid, ellers når man ikke noget som helst. Man en bedre leder, hvis man har styr på sin tid, sine arbejdsopgaver og er i balance med sig selv, end hvis hele skrivebordet sejler i opgaver.


Hvad har du fået ud af at læse bogen?
Jeg er blevet mere bevidst om at organisere mit arbejde, og jeg har fået brugbare redskaber til at sætte system i hverdagen, hvor jeg tænker ‘ja selvfølgelig’, når jeg bruger dem. Trine Kolding introducerer eksempelvis et kvadrat opdelt i fire. Et felt til det der er vigtigt og haster, et andet til det der er vigtigt, men ikke haster, et tredje til det der ikke er vigtig, men haster, og til sidste et felt til det der ikke er vigtigt og ikke haster. Jeg har bygget modellen ud med deadlines, på alle de projekter og aftaler jeg har, så jeg altid kan tage den frem, og se om jeg prioriterer mine opgaver rigtigt. Tidligere var jeg dybt afhængig af at tjekke min mail, men efter at have læst bogen er jeg blevet mere bevidst om, hvornår jeg tjekker og sender mails. I stedet for at have indbakken stående åben hele tiden tjekker jeg min mail om morgenen og prøver at vente med at åbne den igen til over middag. Hvis jeg hele tiden tjekker den, får jeg ikke lavet noget, samtidig forstyrrer jeg også min kolleger ved at svare midt i arbejdstiden. Selvom bogen er tiltænkt selvstændige, kan ledere i det offentlige sagtens have gavn af den, hvis de ønsker at blive mere effektive og organisere deres arbejde. Trine Kolding har selv været selvstændig og mærket presset, så hun ved, hvad hun taler om, og det kan man mærke. Herudover skriver hun i et sprog, som man ikke skal være professor for at forstå.

Hvis vil vender blikket mod din anden anbefaling, Susan Teglkamps "Ledergruppen – det dynamiske omdrejningspunkt", hvad vil det så sige at være en god ledergruppe?
En ledergruppe er ikke bare en gruppe af ledere, der sætter sig sammen og snakker i øst og vest. I en ledergruppe laver man aftaler, der er loyalitet, og man forsøger at finde fælles retningslinjer, selvom man ikke sidder sammen til daglig. Susan Teglkamps bog giver gode råd til, hvordan lederne i ledergruppen holder strukturerede møder, og hvordan lederne samarbejder i stedet for at konkurrere. Hun anlægger et meget overordnet perspektiv på de forskellige dynamikker lederne imellem og kommer med gode refleksioner og værktøjer.


Hvilke råd har du taget med dig, efter at du har læst bogen?
Jeg har fået implementeret, at vi holder os til en dagsorden og arbejder struktureret, når vi mødes en gang om måneden til et heldags teammøde og efterfølgende teamleder-møder. Det har betydet, at lederne ser hinanden som et team, hvor vi kan snakke fagligt og samtidig hjælpe hinanden i den retning, vi aftaler. Bogen kommer med værktøj, så gruppen udvikler et bedre sammenspil. Jeg har givet bogen til alle mine teamledere, og vi har haft den som fælles udgangspunkt og referenceramme, og de er rigtig glade for den. Vi har også haft et foredrag med Susan Teglkamp, og det var en succes, fordi hun ligesom Trine Kolding taler uvidenskabeligt, og på et plan alle kan forstå. Begge bøger må siges at være ledelsesbibler.

Har du fået lyst til at læse mere:
"Få styr på tiden – sådan bliver du mere effektiv", Trine Kolding 2007
"Ledergruppen – det dynamiske omdrejningspunkt", Susan Teglkamps 2012