Lovforslaget L 105 gennemfører dele af EU’s nye forældreorlovsdirektiv 2010/18/EU af 8. marts 2010, der er indgået af arbejdsmarkedets parter på europæisk plan.
FTF afgav høringssvar over L 105 den 8. november 2012.
Konkret betyder de vedtagne lovændringer følgende:

  • Der indsættes et nyt stk. 2 i § 8 a, hvorefter forældre ved tilbagevenden fra forældreorlov eller fravær efter barsellovens §§ 6-14 skriftligt kan anmode arbejdsgiveren om ændrede arbejdstider og –mønstre i en nærmere angivet periode. Arbejdsgiveren skal overveje og besvare en sådan anmodning skriftligt under hensyn til både arbejdsgiverens og lønmodtagerens behov.
  • § 9 affattes således: En arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager eller udsætte denne for anden mindre ugunstig behandling, fordi denne har fremsat krav om udnyttelse af retten til fravær, har været fraværende efter barsellovens §§ 6-14, har fremsat anmodning om ændringer efter denne lovs § 8 a, stk. 2, eller i øvrigt på grund af graviditet, barsel eller adoption. 
  • § 16, stk. 2, affattes således: Afskediges en lønmodtager i strid med § 9, uden at afskedigelsen underkendes, eller udsættes denne for anden mindre gunstig behandling, skal arbejdsgiveren betale en godtgørelse. 
  • § 16, stk. 4: Såfremt en afskedigelse eller anden mindre gunstig behandling finder sted under graviditet, fravær efter barsellovens §§ 6-11, 13 og 14, og i varslingsperioder efter barsellovens § 16, stk. 2, påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen eller behandlingen ikke er begrundet i disse forhold.

Loven træder i kraft den 8. marts 2013.
FTF mener:
FTF er meget tilfreds med de vedtagne opstramninger i ligebehandlingsloven.
Med hensyn til § 8 a, stk. 2, har FTF i samarbejde med LO, AC og LH lagt stor vægt på, at såvel anmodning som besvarelse skal være skriftlig.
B-siden fandt det endvidere afgørende, at arbejdsgivers pligt til at svare inden for en i § 8 a, stk. 2, fastsat frist blev sanktioneret. Uagtet, at en sådan sanktion – i form af en økonomisk kompensation – ikke er direkte omtalt i direktivet eller rammeaftalen, er det lønmodtagersidens opfattelse, at dette er en naturlig følge af det almindeligt gældende effektivitetsprincip.
Det er derfor med stor beklagelse, at FTF erfarer, at lovgiver ikke har valgt at efterkomme denne opfordring.
Det samme gør sig gældende med hensyn til FTF’s krav om fastsættelse af en eksakt svarfrist i lovteksten. Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til lovforslaget, at arbejdsgivers besvarelse skal foreligge senest inden 14 dage fra modtagelsen af lønmodtagerens anmodning.
Med hensyn til §§ 9 og 16 er FTF helt enig i, at det er i tråd med det nye forældreorlovsdirektiv, at det bliver præciseret, at beskyttelse mod afskedigelse i henhold til ligebehandlingslovens § 9 også omfatter anden mindre gunstig behandling og dermed er omfattet af reglerne om godtgørelse og omvendt bevisbyrde i lovens § 16, stk. 2 og stk. 4.