EU-Domstolen gav fredag i sidste uge Danmark medhold i sagen om cabotagekørsel for turistbuschauffører.
Domstolen vurderede, at EU-Kommissionen ikke kunne påvise, at Danmark havde brudt reglerne om den frie bevægelighed ved at håndhæve en syv-dages grænse for lejlighedsvise cabotagekørsler. Afgørelsen betyder, at den danske praksis fra 2019 kan fortsætte uændret.
For FH har det været vigtigt at sikre fair konkurrence og mobilitet mellem danske og udenlandske virksomheder:
”Afgørelsen er en kæmpe sejr for at sikre fair mobilitet på tværs af landegrænser. Hvis vi ikke havde fået medhold, ville vi have set et ræs mod bunden, hvor udenlandske virksomheder kunne presse lønningerne ned og udkonkurrere danske chauffører.
FH mener
Hvis udenlandske virksomheder frit kunne udføre cabotagekørsel uden danske lønkrav, ville det skabe et ræs mod bunden. Danske chauffører ville blive presset ud, og udenlandske chauffører ville arbejde under vilkår, ingen i Danmark ville acceptere. Det er uholdbart både socialt og økonomisk.
Det har vi nu EU-rettens ord for er okay.”, siger Flemming H. Grønsund, næstformand i FH
Klar definition af begrænsning af cabotage
For udenlandske busselskaber er konsekvensen enkel: Cabotagekørsel i Danmark må kun udføres i en periode på op til syv sammenhængende dage i en kalendermåned. Busoperatørerne kan derfor ikke køre to separate cabotageopgaver i samme måned, hvis der er mere end en uge mellem dem.
Reglen skal sikre, at cabotage forbliver midlertidig og ikke bliver til fast, regelmæssig kørsel i Danmark. Før Transportministeriet fastsatte de nuværende rammer, kunne selskaber i praksis operere i bytrafik over længere perioder på lavere løn- og arbejdsvilkår og blot køre en tur over Øresund for at “nulstille” forløbet.
Med den klare syv-dages-grænse fjernes den mulighed, og der skabes mere gennemsigtighed for både virksomheder, chauffører og kontrolmyndigheder.
Reglen gør det lettere at planlægge lovlig lejlighedskørsel, men forhindrer, at udenlandske aktører aflønner arbejde udført i Danmark på udenlandske arbejdsvilkår.
Bedre mulighed for kontrol
Samtidig understøtter grænsen en ensartet håndhævelse ved kontroller, fordi perioder og dokumentation er entydigt defineret. Ifølge Færdselsstyrelsen er tidsgrænsen et vigtigt værktøj i kontrolarbejdet.
Den gør det lettere at skelne mellem lejlighedskørsel og mere permanent aktivitet. Dommen bekræfter, at myndighederne fortsat kan håndhæve den danske linje, og at virksomhederne har klare rammer for at konkurrere på fair vilkår.
Afgørelsen skaber også juridisk klarhed for andre medlemsstater. Domstolens afgørelse slår fast, at medlemsstaterne kan opstille rammer for den frie bevægelighed og for, hvad der tæller som “lejlighedsvis” cabotagekørsel.
Det giver plads til at modvirke systematisk cabotage og til at skabe fair konkurrence på tværs af grænser.









