Ufrivilligt skolefravær er et voksende problem i skolen.

Løsningen skal findes i et stærkere fokus på relationer, trivsel og fællesskab. Det viser nye pointer fra BUPL’s forskningsunivers, som fremhæver pædagogernes særlige rolle i at støtte børn tilbage til skolen.

Pædagoger er skolet i at aflæse sociale dynamikker mellem børn og lynhurtigt kan spotte og sætte ind overfor trivselsproblematikker og social eksklusion

Frederikke Skaaning Knage, BUPL

Ifølge BUPL er ufrivilligt skolefravær et komplekst fænomen, der kan have mange årsager – fra individuelle udfordringer til forhold i familien og skolens læringsmiljø. Alligevel peger forskningen på, at der findes et fælles udgangspunkt:

Barnets relationer.

”Pædagoger er skolet i at aflæse sociale dynamikker mellem børn og kan lynhurtigt spotte og sætte ind overfor trivselsproblematikker og social eksklusion.

Det er nyttigt i arbejdet med at forebygge og mindske skolevægring,” siger BUPL’s skoleforsker ved DPU, Frederikke Skaaning Knage

Læs også: Ny analyse – Pædagoger stopper langt før pensionsalderen

BUPL peger på, at indsatser mod skolefravær ofte fokuserer på det enkelte barn, men at løsningerne i højere grad bør findes i skolens fællesskab. Her spiller pædagogerne en central rolle i at skabe trygge, inkluderende miljøer – også i frikvarteret, hvor mistrivsel ofte viser sig først.

Forskningen fremhæver desuden fritidslivet som en vigtig ressource. Deltagelse i fritidsaktiviteter kan give børn nye sociale erfaringer og et positivt selvbillede, som styrker dem i mødet med skolen igen.

Knap tid og få resurser

Samtidig peger BUPL på, at mange pædagoger mangler tid og ressourcer til at løfte opgaven fuldt ud. Kun få oplever, at de i høj grad har mulighed for at støtte børn med skolefravær tilbage i klassefællesskabet.

Læs også: Pædagoger lider under

”Pædagogerne i skolen og fritiden står med en hel generation i hænderne, og lige nu risikerer vi at tabe alt for mange børn, fordi vi mangler tid og ressourcer til både at opspore og forebygge mistrivsel og samtidig understøtte børn i udsatte positioner.

Der er hverken tid eller ressourcer til at udføre pædagogiske aktiviteter og hjælp til børn, der har behov for det”, siger skoleforsker ved DPU Frederikke Skaaning Knage.

FAKTA: 6 pointer om ufrivilligt skolefravær

  • Skolefravær har mange årsager – Både barnets trivsel, familien, læringsmiljøet og sociale forhold spiller ind – der findes ingen enkel forklaring.
  • Pædagoger som brobyggere – Pædagoger kan skabe sammenhæng mellem barnets liv i skole, hjem og fritid og dermed støtte barnet tilbage i fællesskabet.
  • Fritidslivet som ressource – Deltagelse i fritidsaktiviteter styrker børns trivsel, identitet og mod på skolen.
  • Fællesskabet er nøglen – Forebyggelse handler ikke kun om det enkelte barn, men om at skabe inkluderende fællesskaber i skolen.
  • Frikvarteret er en vigtig arena – Pædagogisk tilstedeværelse i frikvarterer kan forebygge isolation og opdage mistrivsel tidligt.
  • Rammerne er ofte for snævre – Mange pædagoger mangler tid og ressourcer til at yde den nødvendige støtte – og det begrænser indsatsen.

Kilde: BUPL.dk

Læs artiklen: 'Forskning: Pædagoger kan hjælpe børn, der lider i frikvarteret'