Landsretten slår nu fast, at det var okay at opponere mod ledelsen ved at kalde den ”lukket” og kritisere de forandringer, Agedrup Skole gennemgik i 2014, og som blev debatteret højlydt på bl.a. et personalemøde på skolen i Odense Kommune. Kritikken kom fra lærer Erik Hulmose Schmidt, der blandt andet råbte, at ”nu må det her vanvid stoppe.”

Cirka en uge efter mødet blev Erik Hulmose Schmidt indkaldt til en tjenstlig samtale, hvor han fik en advarsel for sin “negative attitude”. Det er denne advarsel, der ikke var berettiget, fastslår Landsretten, der i sin dom blandt andet lægger vægt på, at der var tale om et personalemøde, hvor formålet netop var at debattere. Retten lagde også vægt på, at Erik Hulmose Schmidt aldrig i sine 34 år som ansat på Agedrup Skole tidligere har fået nogen form for påtaler.

Rettens afgørelse er ikke kun vigtig for ham, men for ansatte generelt, mener Bente Sorgenfrey, der er formand for FTF, og som tidligere har talt varmt for at sikre en kultur, der værner om ytringsfriheden blandt ansatte:
”Man skal kunne debattere og kritisere forholdene på sin arbejdsplads uden at frygte for konsekvenserne af det, og det har offentligt ansatte i vidt omfang ret til – både på et internt møde og i offentligheden, når de udtaler sig personligt. Det må blot ikke ske i en urimelig grov tone og form. Derfor synes jeg også, at det er vigtigt, at læreren og Danmarks Lærerforening har ført denne sag, siger Bente Sorgenfrey og uddyber:
”Sejren er især vigtig, fordi vi ved, at mange af vores medlemmer, der både er offentligt og privat ansatte, i stigende grad frygter negative konsekvenser af at sige deres meninger på arbejdspladsen. Nogle frygter endda at blive fyret, og sådan skal det bare ikke være i et demokratisk samfund, hvor vi kommer meget længere med at kunne debattere åbent.”

Lærerformand glad på fagprofessionelles vegne
Formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen kalder ligeledes afgørelsen for en ”sejr for ytringsfriheden,” på fagforeningens hjemmeside, hvor du også kan læse mere om sagen.
Her udtaler han:
”Dommen understreger, at lærerne har ret til at engagere sig i og ytre sig om forholdene i skolen. Det er ekstremt vigtigt, for de fagprofessionelles stemme er med til at kvalitetssikre skolens arbejde og udvikling”, siger lærerformanden.