Hver femte danske lønmodtager er en del af den værdikæde, vi til dagligt kalder det indre marked. I anledning af dets 25 års jubilæum, har det samfundsøkonomiske konsulenthus Højbjerre Brauer Schultz sat tal på fordelene for den enkelte dansker.

– Det indre marked har skabt en integreret produktionsmaskine, hvor virksomheder i Europa har specialiseret sig og sender færdigvarer rundt i Europa og ud i verden. Det er der både direkte og indirekte job, der er knyttet op på, siger Martin Brauer, partner i Højbjerre Brauer Schultz.

I praksis betyder det, at selv de virksomheder som ikke direkte eksporterer varer også er en del af det indre marked.

– Rigtig mange går på arbejde uden at tænke over i det daglige, at de også selv er en del af den europæiske værdikæde. Det skyldes, at der er rigtig mange små og mellemstore virksomheder, der leverer til større danske virksomheder, som så står for eksporten, forklarer Brauer.

500 millioner europæiske forbrugere har fået lettere adgang til danske produkter i deres lokalområde og 26 millioner virksomheder spredt over Europa har fået lettere adgang til udstyr, maskiner og ekspertviden fra Danmark.

For en dansk husstand på to personer med en gennemsnitlig lønindkomst betyder det indre marked i kroner og ører, at den har cirka 63.000 kroner mere om året til forbrug.