Regeringen har den 26. august 2017 indgået aftale med S, RV og DF om udvidede muligheder for at arbejdsløshedsforsikrede ledige, efterlønsmodtagere og fleksydelsesmodtagere kan udføre mere frivilligt arbejde uden fradrag i dagpenge og efterløn.

Aftalen betyder, at ledige med dagpenge får mulighed for at udføre frivilligt arbejde 10 timer om ugen/44 timer om måneden uden fradrag i dagpengene. Efterlønsmodtagere skal kunne arbejde frivilligt 15 timer om ugen/65 timer om måneden uden fradrag i efterlønnen. Modtagere af fleksydelse (tilbagetrækningsordning for fleksjobvisiterede) kan udføre frivilligt arbejde uden timebegrænsning og uden fradrag i fleksydelsen, hvis man står til rådighed for fleksjob og tilbud.
Ændringerne koster 10 mio. kr., der hentes fra jobrotationspuljen. Meromkostningerne skyldes at det forudsættes, at nogle ledige vil forlænge deres dagpengeforløb hvilket har en negativ effektivt på arbejdsudbud og strukturel beskæftigelse.
Det frivillige arbejde, der kan udføres uden fradrag kan kun foregå i frivillige organisationer. Al frivilligt arbejde som ledige og efterlønsmodtagere udfører for private eller offentlige virksomheder skal medføre fradrag for hver arbejdstime.
Definitionen på en frivillig organisation er

  • frivilligt grundlagt og frivilligt medlemskab
  • non-profit – evt. overskud på ikke udbetales til foreningsmedlemmerne
  • der kan opnås støtte fra private erhvervsvirksomheder så længe formålet er uændret
  • eventuel bestyrelse skal arbejde ulønnet

Drifts- og vedligeholdelsesopgaver og andre opgaver skilles ad. Frivilligt arbejde kan ikke udføres, hvis der er tale om drifts- og vedligeholdelsesopgaver. Det kan dog lade sig gøre i begrænset omfang uden fradrag i dagpengene under forudsætning af, at opgaverne ikke tidligere har været løst af lønnet arbejdskraft.
De ny vilkår evalueres 2 år efter ikrafttræden 1. januar 2018, og det skal særligt undersøges, om ordningen medfører fortrængning af ordinært ansatte.
FTF-vurdering af aftalen
Aftalen tager mere hensyn til behovet for frivillig arbejdskraft i de frivillige organisationer end indsatsen for at bringe ledige i varig beskæftigelse, og det kan svække et skarpt fokus i beskæftigelsesindsatsen. Derfor skal ordningen følges tæt, herunder om aftalen betyder at ledige, der udnytter de udvidede muligheder for frivilligt arbejde, vil få længere ledighedsperioder end andre. Desuden retter FTF kritisk øje på om ordningen vil få fortrængningseffekter.
Det er positivt, at drifts- og vedligeholdelsesopgaver i en frivillig organisation, som hovedregel ikke tæller som frivilligt arbejde, fordi det kan føre til fortrængning af lønnet arbejdskraft. Af samme grund er det positivt, at ledige ikke kan arbejde frivilligt for private og offentlige virksomheder uden fradrag i dagpengene.