Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget for LO, og det er ifølge Nanna Højlund, næstformand i LO, et ?klart signal til de brodne kar i branchen?:
? I LO vil vi gerne have nye forretningsmodeller. Men det skal være forretningsmodeller, der konkurrerer på lige vilkår og ikke på skattesnyd og social dumping. Resultatet af undersøgelsen viser, at vi ikke er ene om at mene det. De dårlige dele af branchen er efterhånden gennemskuet af danskerne, som har opdaget, at der er tale om platugle-økonomi, siger Nanna Højlund.
Den nye måling er foretaget blandt 1.281 repræsentativt udvalgte LO-lønmodtagere, og den fortæller blandt andet, at der nu er 22 procent, der mener, at platformsøkonomi kun har negative effekter. Det er en fordobling i forhold til den forrige undersøgelse, der blev foretaget i for fire måneder siden.
Deres imageproblem er tydeligt
Den nye måling viser også, at et meget stort flertal vender sig imod platformsvirksomhedernes tilgang til skat. På spørgsmålet ?er det rimeligt, at virksomheder som for eksempel Uber ikke indberetter til Skat, hvad deres chauffører/medarbejdere tjener? er der 68 procent, som er uenige eller helt uenige.
Derudover er der nu 65 procent, som mener, at ?unfair konkurrence? er en af effekterne af platformsøkonomiske virksomheder. I februar var det tal 51 procent. Tilsvarende er der nu 57 procent ? mod 43 procent for fire måneder siden ? der peger på ?dårlige arbejdsvilkår?, som en konsekvens.
? Det er tydeligt, at dele af platforms-branchen har et imageproblem. Og de dele er simpelthen nødt til selv at bidrage med løsninger, hvis de vil undgå, at danskernes negative syn på dem bliver ved med at stige. Vi har alle en interesse i, at der kommer ordnede forhold, siger Nanna Højlund.
Forleden præsenterede LO regeringen for ni konkrete anbefalinger til, hvordan man håndterer platformsøkonomi.
Se Epinions måling om platformsøkonomi her
Kontakt: LO?s pressetelefon 26 11 97 10.