Lokalet var propfyldt til absolut sidste ståplads, da FTF og OAO i går afholdt én af deres fælles temasessioner på Velfærdens Innovationsdag. Overskriften på temasessionen ”Skab bedre resultater med tillid til dine medarbejdere” trak mange af de i alt ca. 1.100 deltagere. Alle var de samlet i Øksnehallen i København for at samle inspiration til, hvordan man udvikler velfærden – ved at udveksle tanker, idéer, gode løsninger og møde nye potentielle samarbejdspartnere.
En del af inspirationen leverede Tina Øllgaard Bentzen, Ph.d. studerende og oplægsholder på FTF’s og OAO’s temasession.
Hvorfor er tillid egentlig så hot? lød hendes retoriske spørgsmål. Svaret er, at tillid gør det nemmere at forudsige hinandens adfærd – men med større fleksibilitet end magt. Når opgaveløsningen er i stadig forandring, kalder det derfor på mere tillid.
Hun understregede, at tillid kun kan opbygges gennem helt konkrete anledninger, hvor tilliden afprøves. Man kan aldrig beordre, at det bliver indført. Og tilliden vil altid kun vokse lige så langsomt over længere tid gennem en hel masse små skridt.
”Der skal skabes en relation. Man får ikke nødvendigvis tillid af blot at invitere til den”, sagde hun.

Kontrol kan øge tillid
En af Tina Øllgaard Bentzens pointer fra forskningen er, at tillid og kontrol ikke behøver at være hinandens modsætninger. Der er en udbredt tendens til at tegne verden op i sort og hvid: jo mere tillid, des mindre kontrol. Sådan kan det også sagtens være, men det behøver på den anden side slet ikke være sådan, er hendes pointe.
”Kontrol kan til tider øge tillid. Og tillid kan til tider forbedre kontrol. Det type af kontrol, der er afgørende. Det betyder, at forestillingen om en universel opskrift på tillid ryger fløjten, og vi må i stedet interessere os for, hvordan kontrollen opleves”, sagde Tina Øllgaard Bentzen.
Hun har fx i sin forskning mødt medarbejdere, der gerne ville beholde arbejdspladsens system til ressourcestyring – fordi de oplever, at det understøtter deres kerneopgave.
”Hvis man derimod indrapporterer til et system, som aldrig bliver evalueret, og hvor data hverken bruges af medarbejderne, ledelsen eller politikerne – SÅ underminerer det tilliden”, siger Tina Øllgaard Bentzen.
Fra det boblende laboratorium
På samme temasession gav Søren Winther fra BUPL et indblik i, hvordan det bobler og gærer i de såkaldte styringslaboratorier, som er en del af tillidsreformen. Styringslaboratorierne er en slags arbejdende værksteder på konkrete arbejdspladser i den offentlige sektor, hvor man afprøve nye styringsformer. Laboratorieformen er allerede afprøvet med succes flere steder, bl.a. Ballerup og Frederikssund kommuner.

”Hvis man forestiller sig noget med hvide kitler og boblende kolber, er det faktisk et godt billede – for her bliver eksperimenteret på fuldt tryk”, sagde Søren Winter.
I Ballerup Kommune har man arbejdet med at udvikle alternative måde at dokumentere arbejdet på inden for dagsinstitutionsområdet. For at udvikle nye veje har man mødtes og diskuteret i nye fora:  børn og ledere, fagpersonale og politikere, forvaltningen har sat deres praksis til debat, pædagoger har mødtes i professionslaboratorier.
De mange diskussioner og møder mellem nye grupper har ført til, at man har afskaffet en stor del af den skriftlige dokumentation og erstattet den med det talte ord. Fx har man indført en helt ny måde at evaluere de pædagogiske læreplaner på: Pædagogerne mødes med forvaltningen og fortæller, de viser børnenes produkter og videoer af børnene. Desuden tager det politiske udvalg nu ud på daginstitutionerne og holder møder derude i stedet for på forvaltningen.
”Medarbejderne har oplevet en stor stolthed og anerkendelse ved selv at formidle deres opgave”, fastslog Søren Winther.
Velfærdens Innovationsdag 2014 blev afholdt for femte år i træk. Den samlede ca. 1.100 velfærdsledere og udviklingsansvarlige.
Den bestod af 50 udstillinger af velfærdsløsninger og 17 sessioner med temaer som ny ledelse, evidensbaseret velfærd, nye samarbejder på tværs af sektorer og velfærdsteknologi på nordisk.