FTF har modtaget udkast til forslag til lov om ændring af lov om lige løn til mænd og kvinder (kønsopdelt lønstatistik) i høring og har følgende bemærkninger:
FTF har ved flere lejligheder påpeget, at der var behov for, at flere virksomheder blev omfattet af ligelønsstatistikken, så man kan få et mere retvisende billede af lønforskellene mellem mænd og kvinder. Ikke mindst fordi alt for mange i dag ikke indgår i statistikken. FTF bakker derfor op om ændring af lov om ligeløn til mænd og kvinder (kønsopdelt lønstatistik), så den fremover kommer til at omfatte virksomheder med ned til 10 ansatte.
FTF finder, at Lovforslagets § 5a. stk. 6 C) ”Lønstatistikken må kun indeholde ét lønbegreb” er for indskrænkende i forhold til formålet med loven. På de kommunale og regionale områder anvendes der flere lønbegreber, som hver især belyser særlige forhold, hvorfor alle lønbegreberne er vigtige. Det vigtigste ved anvendelse af lønbegreberne er, at både de ansatte, deres repræsentanter og virksomhederne ved, hvad lønbegreberne indeholder, og at lønbegrebet er kønsneutralt. Teksten kunne derfor med fordel ændres til § 5a. stk. 6 C) ”Lønstatistikken skal indeholde ét kønsneutralt lønbegreb eller flere kønsneutrale lønbegreber, som er klart defineret”. Skal statistikken desuden kunne anvendes til at rejse ligelønssager, er det vigtigt, at forskelle i lovligt fravær mellem mænd og kvinder ikke forplumrer statikken. I de ligelønssager, der hidtil har været ført, har forskelle i arbejdstageres lovlige fravær ikke været inddraget som en legitim forklaring på lønforskelle.”
Lovforslagets § 5a. stk. 6. D) ”Lønstatistikken skal omfatte en periode på 12 måneder” vil efter FTF´s vurdering mindske statistikkens anvendelighed, idet den optimalt skal kunne fungere som redskab ved lønforhandlinger. Sædvanligvis udarbejdes lønstatistikker kvartalsvis, hvilket styrker statistikkens anvendelighed, særligt hvis det samtidigt er muligt at foretage en sammenligning med samme tidligere kvartal(er).
FTF skal beklage, at der med lovforslaget lægges op til en meget lang periode inden loven træder i kraft. I lovens bemærkninger begrundes, hvorfor der er en forsinkelse på ca. 2½ år fra DST’s udvælgelse af virksomheder, til at den kønsopdelte lønstatistik ligger tilgængelig. Ved vedtagelsen af den første lov om de kønsopdelte lønstatistikker den 9. juni 2006 kunne loven dog uden problemer allerede træde i kraft pr. 1. januar 2007, og virksomhederne kunne første gang rekvirere lønstatistikken for indkomståret 2007 i oktober 2008. 1 år tidligere end ved den nuværende lovændring, hvilket kan undre, når der nu er så stærkt brug for at få loven forbedret. FTF vil således opfordre til, at der arbejdes på at finde en løsning, således at loven kan træde i kraft pr. 1. januar 2014.
FTF skal også beklage, at lovforslaget fortsat gør det muligt for virksomhederne – efter aftale med de ansatte – at udarbejde ligelønsredegørelser gældende for 3 år. FTF finder, at man burde fjerne muligheden for at lave ligelønsredegørelser i stedet for statistikkerne. Videre skal FTF beklage, at regeringen fortsat giver virksomhederne metodefrihed ift. redegørelsen – både ift. udformning og opfølgning, og at det fortsat er uklart af loven samt lovens bemærkninger, hvordan man som ansat/lønmodtagerrepræsentant kan sikre, at redegørelsen lever op til lovens formål.
Det undrer FTF, hvorfor lovforslaget ikke agter at pålægge virksomhederne pligten til at drøfte den kønsopdelte lønstatistik i eksempelvis SU. Derimod fremgår det af forslagets §5a stk. 4 C), at det nu skal være lønmodtagerrepræsentantens ansvar at anmode om at få statistikken drøftet. Der er ingen tvivl om, at ansvaret for at yde mænd og kvinder lige løn er arbejdsgiverens, og derfor bør det også være arbejdsgiverens pligt både at udlevere og ikke mindst drøfte statistikken med de ansatte/lønmodtagernes repræsentanter. FTF er naturligvis helt på linje med regeringen i, at virksomhedernes ligelønsarbejde skal ske i et samarbejde med de ansatte og disses repræsentanter, men samarbejdet er ikke alene gjort ved at gøre lønmodtagernes repræsentanter ansvarlige for at få statikken drøftet. Det bør som minimum være et fælles ansvar.
Lovforslagets intention omkring samarbejde er desværre helt udeladt i §5a stk. 6. FTF finder det betænkeligt, at det alene er virksomheden, der kan træffe beslutning jf. stk. 6. FTF vil derfor opfordre til, at dette valg samt fastlæggelse af de konkrete statistikkrav skal ske i samarbejde med de ansatte/lønmodtagernes repræsentanter. Hvis det herefter enten ikke kan ske i et samarbejde, eller at der ikke kan skabes enighed omkring udarbejdelsen af statistikken, bør de ansatte eller lønmodtagernes repræsentanter sikres ret til at rekvirere en kønsopdelt statistik ved Danmarks Statistik m.fl.
FTF vil opfordre til, at loven og lovens bemærkninger bliver mere konsistent ift. brugen af ”de ansatte på virksomheden” og ”virksomhedens lønmodtagerrepræsentant”. Eksempelvis fremgår det af loven, at arbejdsgiveren skal indgå en aftale med de ansatte på virksomheden, hvis arbejdsgiveren ønsker en redegørelse, hvorimod statistikkerne skal udleveres til virksomhedernes lønmodtagerrepræsentanter. FTF vil foreslå, at man skriver ”de ansatte på virksomheden eller disses repræsentanter”.
FTF er tilfreds med, at § 5a. stk. 5 forsat respekterer den danske arbejdsmarkedsmodel.