”Vi har været i dialog med jobcentret, men de vil bare lave virksomhedsaftaler, de er ikke interesseret i reelt at finde ledige til os, der sker ikke en skid bagefter”. Sådan lyder en autentisk udtalelse fra en arbejdsgiver til Dansk Byggeri.
Ja, det er svært at finde nogen, der roser beskæftigelsessystemet – jobcentrene – i Danmark. Arbejdsgivere, der henvender sig til jobcentret i håb om at finde egnet arbejdskraft, bliver slemt skuffet. Arbejdsgiverforeningerne meddeler, at ingen anbefaler deres medlemsvirksomheder til at gå til jobcentre med det formål at rekruttere nye medarbejdere. Erfaringerne er alt andet end positive.
Almindelige lønmodtagere, der mister deres job og møder op i jobcentret, bliver som regel overrasket over at blive mødt med krav om at overholde den ene regel efter den anden. Kontrol og bureaukrati skygger for, at de ansatte i jobcentrene kan bruge deres faglighed til at sende de ledige styrket ud af jobcenterdøren med optimisme, energi og gode metoder til at finde et nyt job.
Beskæftigelsesministeren erklærer sig selv som systemkritiker af eget system. Nu skal det retfærdigvis siges, at beskæftigelsesministeren har arvet systemet fra den tidligere VK-regering. Men ministeren skal tage håndfast fat på at forandre vores beskæftigelsesindsats inden tilliden forsvinder helt og sikre et system der gavner arbejdsmarkedet, de ledige og mulighederne for at skabe ny økonomisk vækst.
Retfærdighedsvis skal det siges, at beskæftigelsesministeren er i gang. Hun har nedsat en særlig ekspertgruppe, der skal se på hele beskæftigelsesindsatsen og bl.a. komme med forslag til, hvordan den enkelte ledige kan komme i varig beskæftigelse hurtigst muligt, og på hvordan virksomhederne får adgang til den arbejdskraft de efterspørger.
Jeg mener, at det er afgørende, at et kommende beskæftigelsessystem kan levere systematisk kontakt med virksomhederne og uddannelsessystemet. Det lyder banalt og enkelt, men det er ikke desto mindre en stor udfordring for de kommunale jobcentre. De løser opgaven, som den er givet dem af den tidligere regering og i dag er der alene fokus på at holde samtaler med de ledige og give aktiveringstilbud, der fremmer den såkaldte skræmmeeffekt. De skal i dag ikke bruge ressourcer på at servicere virksomhederne, hvilket for mig er helt uforståeligt.
Nye rammer, tak
Jeg vil derfor opfordre ministeren til at etablere nogle nye rammer for jobcentrenes kontakt med virksomheder og uddannelsessteder. I naturlige arbejdskrafts- og pendlingsoplande skal jobcentre gå sammen om en tæt virksomhedskontakt. De skal kende de forskellige brancher, uddannelsesmuligheder, arbejdsgivernes rekrutteringsmetoder og de kompetencer, der efterspørges. De skal aftale konkrete og jobrettede kompetenceforløb på de relevante uddannelsesinstitutioner, så de ledige kan efteruddannes og få de kompetencer, der konkret efterspørges. Gennem de regionale vækstfora og virksomhedskontakten skal jobcentrene have fingren på vækstpulsen og tage forskud på de jobåbninger man kan forvente vil komme. Tænkt bare hvis jobcentrene kan inspirere virksomhederne til at ansætte anderledes kvalificeret arbejdskraft, som vil gavne vækst og omsætning i virksomheden.
Lad os blot tage udgangspunkt i de vedtagne infrastrukturprojekter, som skal gennemføres inden 2020. Der skal bygges jernbaner, sygehuse, motorveje, broer, havvindmølleparker, universiteter, metro mv. I alt er der behov for godt 84.000 fuldtidsmedarbejdere indtil år 2020 fordelt på mange fag og med trækeffekt på det samlede arbejdsmarked.
Det gode spørgsmål er, hvordan kan jobcentrene i dag give ledige chancer for jobs i de enorme byggeprojekter, og hvordan skal de ledige opkvalificeres? Svaret er, at det kan de enkelte jobcentre hver for sig ikke håndtere, så der er brug for samarbejde på tværs af kommunegrænser. Jobcenter Århus er et godt eksempel, i dag koordinerer de nu den virksomhedsrettede indsats med 9 andre jobcentre i Midtjylland. Den model giver tæt og systematisk kontakt til virksomhederne i et større område og det er gavnligt ikke kun for virksomhederne, men i høj grad for de ledige der kan have svært ved overblikket over jobåbninger. Jeg håber ministeren vil bruge dette eksempel som inspiration for et beskæftigelsessystem der fremover bedre understøtter de ledige og arbejdspladsernes behov.
Indlægget er bragt i Frederiksborg Amts Avis fredag den 7. juni 2013