Regeringen har den 25. oktober 2012 fremlagt et forslag til en ny struktur for statsforvaltningerne. Regeringen forventer at indgå en politisk aftale om forslaget i oktober/november som led i finanslovsforhandlingerne og forventer at fremsætte lovforslaget i februar 2013.
Ifølge regeringen vil de foreslåede strukturændringer betyde større retssikkerhed med kortere sagsbehandlingstider og mere ensartet sagsbehandling for borgerne, uanset hvor i landet de bor. Samtidig skal den nye struktur løse statsforvaltningernes økonomiske udfordring, som vokser til godt 93 mio. kr. i 2016.
Forslaget indebærer, at organisering af statsforvaltningernes opgaver samles i en enhedsforvaltning med effektivisering af sagsgange, en radikal og omfattende reform af klagenævnsstrukturen og regelforenklinger samt opjustering af eksisterende gebyrer og enkelte nye gebyrer. 
Regeringens forslag til ny struktur for statsforvaltningerne betyder bl.a. konkret, at behandlingen af klager, der i dag varetages af Beskæftigelsesankenævnene og De Sociale Nævn, bliver overført til Ankestyrelsen, og de to ankeinstanser, der findes i dag, slås sammen til én. Dermed kommer klagestrukturen ifølge regeringen i højere grad til at minde om klagesystemet på andre områder, hvor der også er én klageinstans. Opgaverne under den nye klagestruktur vil gradvist blive samlet i Aalborg. Som erstatning for de to ankeinstanser, underkastes alle sager indledningsvis en visitation af, om sagerne er principielle eller almindelige. Efter visitationen sendes de principielle sager videre til behandling som principielle sager med inddragelse af beskikkede medlemmer. De almindelige sager videresendes til almindelig, administrativ behandling.
FTF vurdering
Regeringens forslag til ændring af struktur og organisering af statsforvaltningerne er mere drevet af besparelser på området end ønsket om at forbedre retssikkerhed og service for borgerne. Forslaget er et radikalt og omfattende udspil, som FTF mener, vil få den modsatte effekt i form af ringere retssikkerhed.
Når behandling af klager, der i dag varetages af Beskæftigelsesankenævnene og De Sociale Nævn, bliver fjernet og overført til Ankestyrelsen, så de to ankeinstanser, der findes i dag, slås sammen til én, er det svært at forestille sig, at det i sig selv vil give bedre retssikkerhed for borgerne.
Baggrunden for dette forslag er bl.a. en evaluering af klagesystemet på beskæftigelsesområdet fra april 2012, hvor LO, FTF og AC i et fælles høringssvar stærkt kritiserede evalueringsrapportens anbefalinger, herunder især troværdigheden i at forbedre retssikkerheden for borgerne ved at nedlægge Beskæftigelsesankenævnene som første ankeinstans.
Beskæftigelsesankenævnet behandler i dag klager over afgørelser, der er truffet af kommunerne eller jobcentrene om borgernes rettigheder og pligter efter den sociale lovgivning og arbejdsmarkedslovgivningen. Det er fx tilbud om virksomhedspraktik, ophør af sygedagpenge, afslag på revalidering, fleksjob eller førtidspension. Nævnet gennemfører også nyttige praksisundersøgelser, hvor en række af disse undersøgelser viser omfattende fejl i kommunernes afgørelser på det beskæftigelsespolitiske område. Desuden har nævnene en vejledningsforpligtelse overfor kommunerne og jobcentrene.
Arbejdsmarkedets parter har repræsentanter i de fem regionale beskæftigelsesankenævn som lægmænd, der bedømmer sagerne med et andet blik end det rent juridiske og derved understøtter retssikkerheden. Derfor er inddragelsen af repræsentanter fra både lønmodtager- og arbejdsgiversiden vigtig og FTF er af principielle og retssikkerhedsmæssige grunde imod at afskaffe muligheden for at kunne klage to gange.
Derimod er FTF meget fokuseret på behovet for at få reduceret omfanget af sagsbehandlingsfejl i kommunerne, da det vil reducere antallet af klager til nævnene og dermed være den største kilde til både bedre ressourceudnyttelse og højere kvalitet for borgerne i de kommunale afgørelser. Det kan bl.a. ske ved at efteruddanne personalet i kommunerne og sikre en bedre vejledningsindsats til sagsbehandlerne ift. ny lovgivning og nye klageafgørelser samt bedre klagevejledning til borgerne.
For FTF er den væsentlige målsætning, som klagesystemet skal kunne efterleve, at borgerne har tillid til klagesystemet og at det er gennemskueligt for borgerne. Klagesystemet skal desuden være uafhængigt af lovgivers interesser og det skal opleves retfærdigt af borgerne.
I øvrigt er FTF forundret over, at Regeringen har undladt at inddrag medarbejderne og statsforvaltningernes ledelser i overvejelserne om en omlægning og reform. Regeringen har planer om en moderniseringsreform med fokus på tillid, afbureaukratisering og ledelse. Det harmonerer dårligt med at medarbejdernes synspunkter og nyttige viden ikke er inddraget i de kommende ændringer.