Kender du følelsen af ikke at slå til? Af ikke at have tid nok?
Det gør Mette.
Mette Hoby Wøldike er pædagog og leder i Spurvehuset i Lyngby-Taarbæk Kommune. Hun er en af dem, der passer på vores børn, så vi andre trygt kan gå på arbejde.
Jeg mødte Mette sammen med Elisa Rimpler fra BUPL i foråret. Vi mødte en kvinde, der brænder for sit arbejde og for at give de mindste den bedste start på livet. Men vi mødte også en pædagog og leder, der oplever et stigende pres i hverdagen. Kravene er blevet større, mens ressourcerne ikke er fulgt med. Som hun fortalte, er jobbet ikke det samme, som det var for 10-15 år siden.
Mette er langt fra alene. Over hele landet mærker lønmodtagere i daginstitutioner, på plejehjem og på socialområdet konsekvenserne af årtiers besparelser på den kommunale velfærd. Der er mange steder blevet skåret helt ind til benet.
Sikrer nødvendige midler
Derfor er det sindssygt vigtigt, at regeringen og kommunerne netop har indgået en økonomiaftale, som sikrer de nødvendige midler til at håndtere de stigende udgifter og det voksende antal børn og ældre.
Den løfter ikke velfærden eller sikrer bedre service. Den betyder, at vi kan fastholde det niveau, vi har i dag.
Men det er ikke nogen selvfølge. SVM-regeringen tog et opgør med en lang periode, hvor velfærden blev presset af besparelser.
Med den nye aftale viser regeringen, at den vil fortsætte den kurs.
Den gør det muligt for kommunerne at investere bredt i de velfærdsopgaver, de har til opgave at løse – også f.eks. sundhed og forebyggelse og tilbud til handicappede og socialt udsatte.
Og det er vigtigt. For når man har set, hvordan hverdagen ser ud for ildsjæle som Mette, så ved man, at vi har presset citronen til det yderste – at dem, der står i frontlinjen i vores velfærdssamfund, allerede løber rigeligt stærkt.
Tak til Mette, og tak for en god aftale. Den er et nødvendigt skridt i den rigtige retning.

