På det netop overståede Lønmodtagernes Topmøde 2024 delte specialpædagog Kasper Lorentzen sine erfaringer med brugen af kunstig intelligens (AI) i det pædagogiske arbejde med borgere, der har autisme.
Kasper ser et stort potentiale i velfærdsteknologi og AI til at hjælpe sine borgere med at håndtere hverdagens udfordringer, især når det kommer til administrative opgaver og sensoriske vanskeligheder.
”AI kan for eksempel hjælpe med at læse offentlige breve, som kan være svære for nogle af de borgere, jeg arbejder med, at forstå,” fortæller Kasper Lorentzen.
Han fremhæver, hvordan AI kan præsentere information i en overskuelig form og assistere borgere med at forstå komplekse emner som konsekvensberegning og administrative beskeder.
Lorentzen demonstrerede også, hvordan AI kan anvendes til mere personlig støtte, såsom at klone en tryghedsskabende stemme, som borgerne kan lytte til for at finde ro:
“Det kan også være, at man i sit liv har en meget, meget tryghedsskabende stemme. Den kan man måske også klone, så du rent faktisk kan få den til at oplæse historier”, siger Kasper Lorentzen.
Samtidig understregede han vigtigheden af en forsvarlig anvendelse af teknologien: ”Jeg vil opfordre jer til at være meget omhyggelige med, hvad I bruger AI til, samtidig med at det godt må gå lidt hurtigere med at få sparket gang i tingene.”
På Kaspers arbejdsplads er fastlagt politikker omkring brugen af AI, og han fremhæver behovet for risikovurdering og grundige overvejelser inden arbejdspladsen eller den enkelte medarbejder går i gang med at anvende teknologien.
Han er dog ikke i tvivl om, at AI kan frigøre tid og skabe mere nærvær, hvis det bruges på den rigtige måde.