Stress kan ramme alle mennesker.
Både privat og offentligt ansatte der arbejder på kontorer, i virksomheder, institutioner, skoler og sygehuse oplever øget arbejdspres og krav, viser flere nye undersøgelser.
At stress kan ramme alle, kan Leif Weinreich Nielsen, der en erfaren erhvervsrådgiver i Jyske Bank i Taastrup udenfor København, bekræfte.
”Da en kollega gik på barsel, og dokumentationskravene på arbejdet voksede, blev arbejdspresset for stort”, forklarer Leif Weinreich Nielsen.

”Min kone lagde mærke til, at jeg blev glemsom, og jeg kunne godt selv mærke, at jeg ikke rigtig finde hoved og hale i tingene. Vi oplevede øgede krav i form af nye hvidvaskregler, kaldet compliance, der betød jeg skulle bruge utroligt meget tid på mange registreringer om kundernes forhold”.
Normalt var de i Jyske Bank i Taastrup to erhvervsrådgivere om opgaverne, men da kollegaen gik på barsel i otte uger, var Leif Weinreich Nielsen alene med opgaverne.
”De nye opgaver skal løses, men de fyldte alt for meget for dengang. Det føltes, som om jeg dårligt havde tid til mit egentlige arbejde, som jeg er utroligt glad for, og det stresser, altså”, forklarer han.

Fuld opbakning fra leder og kolleger
Leif Weinreich Nielsen gik til sin chef og sagde det, som det var:
”Jeg sagde, at jeg havde det ad helvede til og havde det svært, og at jeg begik fejl, jeg ellers aldrig begik. Min chef var meget forstående og sagde, at jeg skulle lægge ud med at tage de 14 dages ferie, jeg havde til gode. Han sørgede for, at kolleger fra andre afdelinger overtog dele af complianceopgaverne. Han fortalte også om et rådgivningsforløb, som han samtidig syntes, jeg skulle gå i gang med”.

Rådgivningsforløbet er en del af indsatsen ”Træd tidligt til”, som Jyske Bank har haft stor succes med. Leif Weinreich Nielsen havde hørt indsatsen omtalt på sit arbejde, men ikke sat sig ind i, hvad det var:
”Det var jo ikke noget, der vedkom mig. Indtil da havde jeg aldrig forestillet mig, at jeg kunne blive ramt af stress. Så jeg spurgte også ligeud min chef, om det med rådgivningsforløbet betød, at de ville af med mig. Det afviste han bestemt: ’Sådan gør vi ikke her. Det er udelukkende en hjælp til at få dig tilbage’. Det gav ro i maven”, forklarer bankrådgiveren.
Rådgivningsforløbet med en ekstern coach fra AS3 gav erhvervsrådgiveren en stribe værktøjer til at geare ned og komme stress i forkøbet. Det betød, at han hurtigt var klar til gradvist at skrue op for arbejdsopgaverne igen, men med mindre compliance. Rådgivningsforløbet hos AS3 strakte sig over et halvt år.

Leifs leder deltog i et af de fem rådgivningsforløb hos AS3.
”Det gav min leder en ide om, hvad det er, som er problemet, og hvad løsningen kan være. Han lyttede med og fik et indblik i min situation, og det har været med til at løse problemerne. Der er fjernet opgaver fra mit skrivebord, og jeg har fået nye opgaver, så jeg ikke længere sidder alene med compliance-kravene.”
”I begyndelsen var min leder meget inde over og hjalp mig med at prioritere opgaverne. Nu har jeg sagt, at jeg ikke har behov for det længere. Jeg kan godt selv, og jeg kan mærke på en bestemt sitren i maven, hvis det er ved at være for meget. Så ved jeg, at jeg skal passe på og tage mine forholdsregler”.