Kommissionens udspil ”New Skills Agenda” er grundlæggende et positivt initiativ. Med dette og andre tiltag inden for de senere år er det Kommissionen mål at placere det uddannelsespolitiske samarbejde i EU som en vigtig del af en strategi for vækst og jobskabelse. Uddannelse er ikke i sig selv løsningen, men skal i samspil med andre tiltag bidrage til en positiv økonomisk udvikling. 
Det er samtidig tydeligt og meget positivt at Kommissionen ser målet med en styrket uddannelsesindsats som bredere end den økonomiske dimension. Uddannelse skal også have som mål at fremme den sociale dimension, øge sammenhængskraften og understøtte til et aktivt medborgerskab. 
”New Skills Agenda” indeholder både nye og eksisterende initiativer. Det er rigtig at have et særligt fokus på udfordringen, at mange voksne ikke har de tilstrækkelige grundlæggende færdigheder, herunder mangler digitale færdigheder. I den forbindelse vil FTF og LO gerne understrege, at der er behov for styrke de digitale færdigheder hos både ufaglærte, faglærte og arbejdstagere med videregående uddannelser. Omend den foreslåede ”Skills Guarantee” burde indeholde mere forpligtende elementer, bør den støttes som et relevant tiltag, der kan fremme en bedre anerkendelse af eksisterende færdigheder hos kortuddannede og udvikling af relevante tilbud om opkvalificering. 
Kommissionen lægger stor vægt på at styrke samarbejdet om hvordan vi øger betydningen af den læring der foregår på arbejdspladsen både i relation til de ordinære uddannelser og i forhold til den livslange læring. Også det er en nødvendig prioritering på et vigtigt udviklingsområde. Her kan det europæiske samarbejde kan give ”added value” og inspiration.
I den forbindelse vil FTF og LO gerne understrege vigtigheden af, at arbejdsgiverne også tager et ansvar for udviklingen af relevante færdigheder, både når det gælder tilvejebringelsen af praktikpladser og efter- og videreuddannelse af medarbejderne. 
Initiativet om en revision af den europæiske referenceramme (EQF) bør følges nøje fra dansk side. Rammen er som bekendt implementeret i en dansk kvalifikationsramme, der afspejler niveauerne i det danske uddannelsessystem. Konsekvensen af revisionen for den danske kvalifikationsramme må derfor løbende vurderes i samarbejde med de berørte uddannelser.
Det er positivt at Kommissionen foreslår at EQF `en anvendes som inspiration for udvikling af en ramme til vurdering af færdigheder opnået i lande uden for EU området, herunder migranter og flygtninges færdigheder.
Initiativet om et styrket samarbejde om bedre at kunne afdække behovet for færdigheder er positivt og nødvendigt. Også her kan det tværnationale samarbejde give ”added value”. Fra dansk side bør initiativet følges og prioriteres. 
I forhold til implementeringen af initiativerne i ”New Skills Agenda” bør man fra dansk side fremhæve, at arbejdsmarkedets parter skal spille en central rolle. 

Med venlig hilsen
Bente Sorgenfrey                               Arne Grevsen
Formand, FTF                                     Næstformand, LO