Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser skæres kraftigt
Finanslovsforslaget for 2016 lægger op til en dramatisk reduktion af bevillingen til Arbejdstilsynets tilsynsvirksomhed på de danske arbejdspladser i de kommende år. I 2016 vil Arbejdstilsynet have 37 mio. kr. mindre at føre tilsyn for end i år. I 2017 lægges op til en yderligere reduktion i tilsynsbevillingen på 50 mio. kr. Samlet set indebærer det, at Arbejdstilsynet i 2017 har 87 mio. kr. mindre at føre tilsyn for, end i 2015.
Reduktionen skyldes især en markant reduktion i bevillingen fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser inden for nedslidningstruede brancher, herunder den særlige tilsynsindsats rettet mod psykisk arbejdsmiljø. Alene på dette område, lægges der op til at skære 31 mio. kr. i 2016 i forhold til den bevilling (på 77 mio. kr.), som ellers var aftalt for 2016 i forbindelse med sidste års finanslovsaftale. Der tilføres således kun 46 mio. kr. til de særlige tilsynsindsatser i 2016. 
Der lægges op til et yderligere fald i bevillingen til særlige tilsynsindsatser på 38 mio. kr. i 2017, således at der i 2017 kun er 8 mio. kr. til denne indsats. Dermed er der tale om en samlet reduktion i bevillingen til Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser på 69 mio. kr. i 2017 i forhold til det nuværende niveau. Fra 2018 og frem er bevillingen sat til 0 kr.
Indsatser under Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse rulles tilbage
I forhold til Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse blev der i februar 2015 aftalt udmøntning af samlet set 91 mio. kr. for perioden 2016-2018. Af finanslovsforslaget fremgår, at aftalen er ophævet, således at alle de tidligere aftalte indsatser annulleres fra 2016 og frem, undtagen en bevilling på 10 mio. kr. årligt i 2016, 2017 og 2018 til nanoforskningscenteret på NFA.
Regeringen har foretaget en fornyet prioritering, der ud over de samlet set 30 mio. kr. til nanoforskningscenteret indebærer, at der tilføres 5 mio. kr. i 2016, 4,5 mio. kr. i 2017 og 4,5 mio. kr. i 2018 til Videncenter for Arbejdsmiljø til gennemførsel af et antal arbejdsmiljøkampagner (som ikke er nærmere specificeret). I alt indebærer den fornyede prioritering, at der udmøntes 44 mio. kr. i 2016-2018 under Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Der er således 47 mio. kr. mindre til den forebyggende arbejdsmiljøindsats i 2016-2018 i forhold til de indsatser, som var aftalt i februar 2015 under den tidligere regering.
De annullerede indsatser omfatter bl.a. voldsforebyggelsespakker til hospitaler og skolelærere (3 mio. årligt i 2016-2018) og øvrige forebyggelsespakker til særligt nedslidningstruede brancher (5 mio. kr. i 2016, 3,5 mio. kr. i hhv. 2017 og 2018). Der ud over annulleres bevillingen til fortsættelse af voldsforebyggelseskampagnen på VFA på i alt 7 mio. kr. (3 mio. kr. i 2016 og 2 mio. kr. i hhv. 2017 og 2018). Den tidligere aftalte sporskifteindsats til fysisk og psykisk nedslidningstruede i 2017 og 2018 på 3 mio. kr. årligt er ligeledes bortfaldet. Det samme er en bevilling til indsats mod sexchikane på 1 mio. kr. i 2016. 
Midler til partsindsatsen
I finanslovsforslaget gives en ekstraordinær bevilling på 10 mio. kr. til partsindsatsen i 2016, herunder Branchearbejdsmiljørådene – en bevilling, der kompenserer for det ekstraordinært faldende bidrag (2%-afgift) fra udbetalte arbejdsskadeerstatninger, som skyldes et stort fald i antallet af afsluttede sager i Arbejdsskadestyrelsen. 
Der lægges op til, at Videncenter for Arbejdsmiljø i 2016 får en samlet bevilling på 6,9 mio. kr., som udgøres af 1,9 mio. kr. fra 2%-afgiften samt de 5 mio. kr. som er bevilget under den fornyede prioritering i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse.
FTF-vurdering
Arbejdstilsynets mulighed for at føre et effektivt tilsyn med arbejdsmiljøet, herunder ikke mindst det psykiske arbejdsmiljø, forringes betydeligt med det fremlagte finanslovsforslag. FTF finder det stærkt bekymrende, at den årlige bevilling til Arbejdstilsynet allerede reduceres markant fra 2016 og yderligere dramatisk fra 2017 og frem.
Arbejdstilsynet spiller en væsentlig rolle i forhold til at understøtte virksomhedernes forebyggende indsats og samtidig sikre, at det ikke kan betale sig at spekulere i et dårligt arbejdsmiljø. Den reducerede bevilling rammer de særlige tilsynsindsatser i forhold til bl.a. psykisk arbejdsmiljø, ergonomi og ulykker – altså de tre prioriterede indsatsområder, som et bredt flertal i Folketinget har bakket op om i arbejdsmiljøstrategien frem mod 2020. Erfaringerne fra de foregående år er, at netop de særlige tilsynsindsatser er særdeles effektive. At netop dette område skæres væk over de kommende år, er derfor helt uforståeligt.
FTF havde forventet, at regeringen ville respektere den tidligere aftale fra finansloven 2015, som ville have sikret, at Arbejdstilsynet i 2016 kunne fortsætte de særlige tilsynsindsatser på samme niveau som hidtil. FTF finder det skuffende og uforståeligt, at man fraviger den hidtidige aftale og reducerer bevillingen med 31 mio. kr. i 2016.Tilsvarende er FTF stærkt forundret over, at regeringen med det nuværende finanslovsudspil ruller en række centrale forebyggende indsatser under Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse tilbage. FTF er tilfreds med, at der fortsat er afsat midler til nanoforskningen, men finder det stærkt bekymrende, at en række af de forebyggelsesindsatser, som særligt var rettet mod psykisk nedslidningstruede FTF’ere bortfalder. Det gælder navnlig de midler, der var afsat til voldsforebyggelsespakker og kampagne mod vold. Gennemsnitligt har knap hver 10. FTF’er været udsat for vold inden for de seneste 12 måneder, og andelen er endnu højere, når det gælder politifolk, pædagoger, lærere, sygeplejersker, fysio- og ergoterapeuter. Samtidig viser beregninger baseret på en ny FTF-undersøgelse, at udsættelse for vold medfører knap 3 tre sygedage ekstra om året. Det koster dyrt for arbejdspladserne og samfundet, og besparelsen på den voldsforebyggende indsats er derfor også ud fra et rent økonomisk perspektiv svær at forstå.
FTF kvitterer for, at der på finansloven er sikret en ekstraordinær bevilling på 10 mio. til partsindsatsen, herunder Branchearbejdsmiljørådene, i 2016 – en bevilling der ”lukker hullet” i forhold til det ekstraordinært faldende bidrag (2%-afgift) fra udbetalte arbejdsskadeerstatninger, som skyldes et stort fald i antallet af afsluttede sager i Arbejdsskadestyrelsen.  
FTF har sammen med de øvrige parter på arbejdsmarkedet tilkendegivet, at Videncenter for Arbejdsmiljø har brug for en samlet årlig bevilling på 10 mio. kr. for at kunne gennemføre en effektiv formidling af forskningsbaseret viden og værktøjer til de danske arbejdspladser. Selvom der med finanslovsaftalen tilføres 5 mio. kr. i 2016, er dette ikke nok til at kompensere for det ekstraordinært faldende 2%-bidrag til VFA i 2016. VFA mangler 3 mio. kr. i 2016 for at nå op på det anbefalede niveau. Det finder FTF ikke tilfredsstillende.