Vi ser frem til, at sagen nu skal behandles for alvor i Arbejdsretten. Flyvebranchens Personale Union og Serviceforbundet ønsker en overenskomst for deres kolleger, som Ryanair har baseret i Danmark. De starter arbejdsdagen i Danmark, og de slutter den her. Derfor fortjener de en dansk overenskomst, siger Lizette Risgaard, næstformand i LO.

Ryanair fik allerede i februar 2015 overrakt konkrete forslag til danske overenskomster fra Flyvebranchens Personaleunion og Serviceforbundet. Det skete på et møde i London, men Ryanair har indtil videre afvist ønsket.

? Ryanair har fra starten sagt, at de ville møde konflikter med retlige skridt, derfor bad vi Arbejdsretten om at tage stilling til sagen, inden danske fagforeninger indleder konflikt og sympatihandlinger mod Ryanair. Hver eneste dag gør fagbevægelsen en stor indsats for overenskomster og mod social dumping rundt om i Danmark. Denne sag handler så om, hvorvidt den danske model også gælder for internationale flyselskaber, som ansætter og placerer personale i Danmark, forklarer Lizette Risgaard.

? Indtil videre har vi vundet to sejre. Sagen skal afgøres i den danske arbejdsret, og ikke ved en irsk domstol, som Ryanair typisk ønsker. Samtidig har Arbejdsretten behandlet sagen som en hastesag, så Ryanair ikke konstant har kunnet trække tiden ud og fortsætte deres flyvninger, hvor personalet betaler prisen, siger Lizette Risgaard.

Sagen i Arbejdsretten indledes kl. 14.30, og forventes afsluttet ca. kl. 21.20.

I løbet af eftermiddagen og aftenen præsenterer Ryanair og LO hver især en række vidner, og dagen afsluttes, når advokaterne fra de to sider har procederet sagen. LO?s vidner er Thilde Waast, formand for FPU, en sekretær fra FPU og to tidligere Ryanair-piloter.

Se nærmere om programmet og LO?s fremstilling af sagen nedenfor.

Det er ikke klart på forhånd, hvornår dommen bliver afsagt. Tidspunktet for offentliggørelsen forventes at blive oplyst ved afslutningen af retsbehandlingen mandag aften.

Sagens dommerpanel består af tre danske højesteretsdommere. LO?s advokat i sagen er Peter Nisbeth.

Afgør Arbejdsretten, at ønsket om en overenskomst er gældende inden for dansk arbejdsret, så har Ryanair fem dage til at aftale en overenskomst med den danske fagbevægelse, ellers kan en lovlig konflikt og sympatikonflikt træde i kraft i Kastrup Lufthavn.

Ved en konflikt vil medlemmer af Flyvebranchens Personale Union og Serviceforbundet ikke arbejde eller tage arbejde hos Ryanair, og en række funktioner med leverancer og støttefunktioner for Ryanair i Kastrup Lufthavn vil blive mødt af sympatihandlinger fra medlemmer af Dansk Metal, 3F, HK/Privat, Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.

Se faktaark (pdf)
Se tidslinje og miniordbog (pdf)

Se tema om Ryanair

Kontakt Peter Koch Palshøj, kommunikationskonsulent LO, tlf. 61 15 02 10 eller Morten Bruun, pressekonsulent LO, tlf. 29 89 16 16.


Programmet i Arbejdsretten den 15. juni 2015

14.30-15.15 Fremlægges sagen
15.15-16.20 LO?s vidner
16.30-18.00 Ryanairs vidner
18.20-21.20 Advokaterne fremfører hver deres procedure
21.20 Door-step ved Arbejdsretten med Thilde Waast, formand Flyvebranchens Personale Union og Lizette Risgaard, næstformand, LO
21.50 Pressemøde, inviteret af LO, i Arbejdsretten ? afholdes, hvis Arbejdsretten offentliggør dommen samme dag.

LO?s argumenter i kort form:Serviceforbundets varslede hovedkonflikt og de senere varslede sympatikonflikter er lovlige.

Forbundet har en faglig anerkendelsesværdig interesse i at kræve overenskomst for piloter og kabinepersonale på Ryanairs baser i Danmark.

Arbejdsområdet hører under forbundets naturlige faglige område, ligesom forbundet har en aktuel interesse i overenskomst med virksomheden. En interesse af passende styrke. Forbundet indgår overenskomst med flyselskaber, der netop har baser i Danmark.

En hjemmebase er centrum for besætningsmedlemmers erhvervsudøvelse og etablerer faktisk og juridisk en særlig tilknytning for besætningsmedlemmerne til baselandet.

Derudover skal vi forholde os til lovvalg, hvor vi mener, at Arbejdsretten skal bruge danske regler til at bedømme sagen. Og vi skal forholde os til Ryanairs synspunkt om, at EU-regler betyder, at den danske model på arbejdsmarkedet er ulovlig i forhold til et internationalt flyselskab, der også er baseret i flere lande end Danmark.

Vi vil fremhæve, at konfliktretten er en grundrettighed i EU, som EU-landene og EU-domstolen flere gange har bekræftet, gælder på lige fod med selskabers ret til fri bevægelighed. Det betyder, at selskaber der driver virksomhed i et andet EU-land, må regne med at kunne blive mødt med overenskomstkrav fra de lokale fagforeninger.