FTF er via høringsportalen blevet opmærksom på at en række bekendtgørelser om ændring af adgangsbekendtgørelser mv. er sendt i høring. Det drejer sig om 

·        Bacheloradgangsbekendtgørelsen (universiteterne)

·        Bacheloradgangsbekendtgørelsen (de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner)

·        Kandidatadgangsbekendtgørelsen (universiteterne)

·        Kandidatadgangsbekendtgørelsen (de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner)

·        Uddannelsesbekendtgørelsen (universiteterne)

·        Deltidsbekendtgørelsen (universiteterne)

Dette høringssvar kommenterer den samlede høring.

Ansøgningsfrist til kvote 3 (bacheloradgangsbekendtgørelsen)

Der er en vel indarbejdet viden om frister for ansøgninger om optagelse til de videregående uddannelser, nemlig 15. marts og 5. juli for hhv. kvote 1 og 2.  Institutionsfastsatte tidsfrister for ansøgninger via kvote 3 bør tidligst kunne fastsættes til 15. marts, sådan at der bevares en vis overskuelighed i systemet.

Adgangskrav til kandidatuddannelser 

Kandidatadgangsbekendtgørelsen § 2, stk. 2, præciserer, at adgangskravet til en kandidatuddannelse skal fremgå af uddannelsens studieordning. 

Bestemmelsen i kandidatadgangsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, nr. 2, bør afspejle, at også professionsbacheloruddannelser giver adgang til nogle kandidatuddannelser.

FTF peger på, at en række professionsbachelorer kommer i klemme som følge af universiteternes mere restriktive praksis med hensyn til optagelse af professionsbachelorer på kandidatuddannelser. Det er ikke acceptabelt. Endvidere er det på nuværende tidspunkt ikke alle uddannelser, der har ajourført deres studieordninger med adgangskrav.

Det samlede billede er, at der mangler overskuelighed i forhold til adgangskrav og frister for ansøgninger om optagelse på kandidatuddannelser. Herunder har nogle kandidatuddannelser krav til, hvor ”gammel” den adgangsgivende uddannelse må være. 

FTF opfordrer til, at ministeriet nøje følger, om universiteterne lever op til intentionen om dialog og samarbejde med professionshøjskolerne om professionsbachelorers mulighed for at læse videre, samt adgangskrav, jf. ministerens udmeldinger i forbindelse med udspillet om dimensionering, hvor professionsbachelorers muligheder for videreuddannelse blev nævnt særskilt. 

Derud over opfordrer FTF til enkelhed og overskuelighed når det drejer sig om at finde frem til hvilke uddannelser, der kan give adgang til kandidatuddannelser, og hvornår der er ansøgningsfrist. 

Hvis uddannelsesinstitutionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan optage alle ansøgere, skal udvælgelse ske efter faglige kriterier, som på forhånd er fastsat af universitetet. Her kan optagelse efter karaktergennemsnit indgå. Det forekommer uhensigtsmæssigt, at der ikke gælder samme regler for omregning af karaktergennemsnit (fra 13-skala til 7-trins skala) i hhv. bacheloradgangsbekendtgørelserne og i kandidatadgangsbekendtgørelserne.

Endelig efterspørger FTF statistik, som giver mulighed for at følge udviklingen i hvor mange professionsbachelorer, der optages på universiteternes kandidatuddannelser, og hvor mange der afvises.

FTF anmoder om fremadrettet at komme på listen over organisationer, som høres.

<o:p> </o:p>FTF er via høringsportalen blevet opmærksom på at en række bekendtgørelser om ændring af adgangsbekendtgørelser mv. er sendt i høring. Det drejer sig om

·        Bacheloradgangsbekendtgørelsen (universiteterne)

·        Bacheloradgangsbekendtgørelsen (de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner)

·        Kandidatadgangsbekendtgørelsen (universiteterne)

·        Kandidatadgangsbekendtgørelsen (de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner)

·        Uddannelsesbekendtgørelsen (universiteterne)

·        Deltidsbekendtgørelsen (universiteterne)

Dette høringssvar kommenterer den samlede høring.

Ansøgningsfrist til kvote 3 (bacheloradgangsbekendtgørelsen)

Der er en vel indarbejdet viden om frister for ansøgninger om optagelse til de videregående uddannelser, nemlig 15. marts og 5. juli for hhv. kvote 1 og 2.  Institutionsfastsatte tidsfrister for ansøgninger via kvote 3 bør tidligst kunne fastsættes til 15. marts, sådan at der bevares en vis overskuelighed i systemet.

Adgangskrav til kandidatuddannelser 

Kandidatadgangsbekendtgørelsen § 2, stk. 2, præciserer, at adgangskravet til en kandidatuddannelse skal fremgå af uddannelsens studieordning. 

Bestemmelsen i kandidatadgangsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, nr. 2, bør afspejle, at også professionsbacheloruddannelser giver adgang til nogle kandidatuddannelser.

FTF peger på, at en række professionsbachelorer kommer i klemme som følge af universiteternes mere restriktive praksis med hensyn til optagelse af professionsbachelorer på kandidatuddannelser. Det er ikke acceptabelt. Endvidere er det på nuværende tidspunkt ikke alle uddannelser, der har ajourført deres studieordninger med adgangskrav.

Det samlede billede er, at der mangler overskuelighed i forhold til adgangskrav og frister for ansøgninger om optagelse på kandidatuddannelser. Herunder har nogle kandidatuddannelser krav til, hvor ”gammel” den adgangsgivende uddannelse må være. 

FTF opfordrer til, at ministeriet nøje følger, om universiteterne lever op til intentionen om dialog og samarbejde med professionshøjskolerne om professionsbachelorers mulighed for at læse videre, samt adgangskrav, jf. ministerens udmeldinger i forbindelse med udspillet om dimensionering, hvor professionsbachelorers muligheder for videreuddannelse blev nævnt særskilt. 

Derud over opfordrer FTF til enkelhed og overskuelighed når det drejer sig om at finde frem til hvilke uddannelser, der kan give adgang til kandidatuddannelser, og hvornår der er ansøgningsfrist. 

Hvis uddannelsesinstitutionen af kapacitetsmæssige årsager ikke kan optage alle ansøgere, skal udvælgelse ske efter faglige kriterier, som på forhånd er fastsat af universitetet. Her kan optagelse efter karaktergennemsnit indgå. Det forekommer uhensigtsmæssigt, at der ikke gælder samme regler for omregning af karaktergennemsnit (fra 13-skala til 7-trins skala) i hhv. bacheloradgangsbekendtgørelserne og i kandidatadgangsbekendtgørelserne.

Endelig efterspørger FTF statistik, som giver mulighed for at følge udviklingen i hvor mange professionsbachelorer, der optages på universiteternes kandidatuddannelser, og hvor mange der afvises.

FTF anmoder om fremadrettet at komme på listen over organisationer, som høres.