Flere opgaver, mere komplekse udfordringer – men ikke flere penge. Sådan ser virkeligheden ud på mange offentlige arbejdspladser. Hvis det høje serviceniveau skal bevares, er den eneste mulighed ofte at udtænke nye løsninger, nye arbejdsgange og inddrage nye samarbejdspartnere. Men hvordan kommer du som leder i gang? Og hvad skal du være opmærksom på?

En ny bog giver dig en række svar på disse spørgsmål. Bogen hedder ”Samarbejdsdrevet innovation i praksis” og er resultatet af forskningsprojektet CLIPS (Collaborative Innovation in the Public Sector), som FTF har været en del af. Her har en række forskere undersøgt betingelserne for at fremme offentlig innovation gennem samarbejde.
Lederen vigtig i opstartsfasen
Ifølge forskerne stiller innovationsprocessen krav til lederens evner til at afgøre, hvornår og hvordan man skal træde til og styre processen, og hvornår man skal uddelegere ansvaret. Overordnet set anbefaler forskerne, at lederen spiller en stor rolle i opstarten af processen og derefter overlader ansvaret til medarbejderne. En af de vigtigste opgaver for lederen bliver derfor at udstikke rammerne for processen.

Innovationsprocesser er ofte præget af usikkerhed og høj kompleksitet. Som leder bliver din opgave derfor at udstikke rammer, der på den ene side slipper kreativiteten løs og på den anden side skaber tryghed for medarbejderne. Når du sætter medarbejderne i gang med at udtænke nye løsninger, er det derfor en god idé at melde klart ud, hvor meget tid de må bruge på projektet, hvilke eksterne partnere de må inddrage og hvor grænserne for projektet går – hvor meget må de lave om på.

Opstil klare kriterier for samarbejdet med private virksomheder
De samme råd gælder også for samarbejdet med virksomheder, frivillige og borgere. For når inddragelsen af eksterne partnere går galt, skyldes det ifølge bogens forfattere ofte, at der mangler klare kriterier for samarbejdet. Dette illustreres i et af bogens mange eksempler. Her mislykkes et projekt om innovation i ældreplejen, fordi det sent i processen går op for virksomhederne, at kommunen ikke kan give dem den konkurrencefordel, de havde regnet med at opnå med samarbejdet. Forskerne anbefaler derfor lederne at være klare omkring, hvilke løfter der kan indgås, hvad samarbejdet indebærer af risikofaktorer, og at man sikrer sig, at man har mandat til de forpligtelser, som samarbejdet indebærer.
Forskerne opstiller otte gode råd til offentlige innovationsledere.