Den europæiske konkurrenceevne svækkes af mangler i uddannelser. EU-landenes undervisningsministre er enige om, at det er et problem, og at der skal investeres i uddannelser, så befolkningerne i større grad har de færdigheder, der er efterspørgsel efter på arbejdsmarkedet. På et Rådsmøde i Bruxelles diskuterede ministrene i to debatter, hvordan de kan forbedre uddannelser, styrke overgangen fra uddannelse til arbejdsmarkedet og blandt andet også få mere læring ud på arbejdspladserne – alt sammen noget, der indgår i den danske debat om erhvervsuddannelserne.
EU har som overordnet mål, at 40 procent af befolkningen får en videregående uddannelse. Professor Frank Vandenbrouche fra det katolske universitet i Loeven tæt ved Bruxelles pegede imidlertid på, om det blot var relevant at tale om højtuddannede, og om man ikke i stedet skulle tale om en ”velkvalificeret arbejdsstyrke”. Vandenbroucke, der er tidligere arbejdsminister fra det flamske socialistparti, mente, at det afgørende var, at folk kunne omstille sig til andre job, da rutinejobbene forsvandt.
Vandenbroucke pegede i den forbindelse på, at det var nødvendigt med investeringer i uddannelser. I en række EU-lande var budgetterne til uddannelse imidlertid sat ned under krisen siden 2008.
Behovet for, at befolkningerne får bedre almene kundskaber, blev understreget af, at de unge i de fleste EU-lande scorer lavt i matematik i PISA-undersøgelserne, og at hver femte voksne borger har problemer med at regne og læse. Hver fjerde kan ikke bruge en computer.
Flere penge ingen garanti for forbedringer
Chefen for den offentlige tyske arbejdsanvisning, Frank-Jürgen Weise, pegede på, at EU-lande stadig har problemer med, at unge forlader skolen for tidligt. Også han understregede værdien af de faglige uddannelser og livslang læring.
Flere ministre pegede på, at de havde knappe ressourcer, og at det var nødvendigt at målrette indsatsen på uddannelsesområdet og få mere for pengene. Vandenbroucke sagde tilsvarende, at det ikke altid var et spørgsmål om bare at afsætte flere penge. Der var ingen garanti for, at de førte til bedre uddannelser. Men målene blev ikke nået uden tilstrækkelige ressourcer.
Kilde: fagligt.eu