FTF har følgende bemærkninger

Det fremgår af bekendtgørelsens formuleringer § 2, stk. 4, at En person er aktivitetsparat efter § 1, nr. 13, hvis personen har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption,i det omfang der under fravær efter bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption

FTF ønsker at tilkendegive, at vi finder det meget positivt, når beskæftigelsesministeren så hurtigt reagerer ved at rette op på forhold i lovgivningen, der har vist sig uhensigtsmæssigt i praksis som følge af kontanthjælpsreformen. FTF er enig i nødvendigheden af at sikre unge uddannelsesparate en indkomst under barsel, der er sammenlignelig med den indkomst, de ville modtage som aktivitetsparate.

FTF mener imidlertid, at det er misvisende når personer på barselsorlov skal kategoriseres som aktivitetsparate.  Desuden bør de tydeligt fremgå af bekendtgørelsens formulering, 

at personer på barselsorlov er fritaget fra deltagelse i aktiviteter såsom tilbud, samtaler mv.

På det grundlag vil FTF i stedet foreslå, at uddannelsesparate på barsel skal modtage et ”barselstillæg til uddannelsesparate” svarende til ydelsen for de aktivitetsparate – frem for at de er aktivitetsparate. I forhold til den konkrete ordlyd i forslaget er det uklart, hvorvidt ’er aktivitetsparat’ dækker over, at den pågældende borger er visiteret til at være aktivitetsparat eller betragtes som aktivitetsparat.

At give et ”barselstillæg til uddannelsesparate”, mener vi for det første er et godt signal at sende til de unge, så de kender og er bevidste om deres uddannelsesfokus efter fødslen. For det andet vil man kunne mindske bureaukratiet i jobcentrene ved at give et tillæg, frem for at skulle foretage en decideret revisitering i forbindelse med barslen. Med den nuværende lovgivning vil der i øvrigt også skulle gå 3 måneder før de pågældende kan visiteres som aktivitetsparate, hvis de henvender sig for at søge om uddannelseshjælp mindre end tre måneder inden de går på barsel. Den tredje indvending er, at de pågældende unge i sagens natur må formodes ikke at være parate til aktivitet, da de er på barsel. Dog skal de kunne få de hjælpeforanstaltninger, som alle andre kan få.

Endelig ønsker FTF at understrege, at hvis en socialfaglig vurdering tilsiger, at man under barslen skal omvisiteres til at være aktivitetsparat (eks. som følge af psykisk sygdom, tilstødende problemer eller andet), skal dette naturligvis kunne ske.