FTF har afgivet høringssvar om Udkast til forslag til lov om socialtilsyn samt forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbejder. (konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn mv.)
Det er problematisk, når kommunerne både skal drive og føre tilsyn med kvaliteten af egne og private tilbud. FTF er enig i, at det kan være vanskeligt for den enkelte kommune både at have et professionelt tilsyn og samtidig besidde en nødvendig uafhængighed i opgavevaretagelsen med godkendelse af – og tilsyn med tilbud til de svageste borgere i samfundet.
Derfor støtter FTF det udsendte lovforslag om nye regionale socialtilsyn, hvor højere professionalisme, bedre kvalitet i tilbuddene og uafhængighed i kontrolfunktionen, blandt andet skal forebygge flere sager om vold og misbrug af børn og unge samt sikre, at de ansatte i tilbuddene har de fornødne kompetencer til at hjælpe borgerne videre. Desuden skal socialtilsynene sikre, at tilbuddene ikke opkræver en betaling, der står i urimeligt forhold til indholdet i de tilbud, der bliver leveret til borgeren.
I § 7 redegøres for det driftsorienterede tilsyn med de sociale tilbud, herunder blandt andet, at socialtilsynet skal benytte relevante informationskilder fra anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i tilbuddet, hvor oplysninger fra ansatte og borgere i tilbuddet skal inddrages. I bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser til § 7 fremstår beskrivelsen usikkert i forhold til betimeligheden og retsgrundlaget for at foretage uanmeldte besøg hos bl.a. plejefamilier, idet der her er tale om plejefamiliernes private bolig. Det er en problematik, der mere konkret og klart bør tages stilling til, så det utvetydigt fremgår af lovforslaget, herunder i forudsætningerne for godkendelse af tilbud. FTF mener ikke det er tilstrækkeligt, at socialtilsynet bliver budt velkommen i døren, – socialtilsynet skal også bydes velkommen til at træde over dørtærsklen og at tale med borgeren, som samfundet har det overordnede ansvar for.
I § 11 bestemmes, at socialtilsynet skal have et telefonnummer og en e-postadresse, hvortil et tilbuds personale, beboere, pårørende og andre kan henvende sig anonymt om bekymrende forhold i tilbuddet. Det virker umiddelbart som en meget nyttig og hjælpsom mulighed for både borgere, pårørende og ansatte.
I § 23 bestemmes, at principperne i lov om lønmodtagernes retsstilling ved virksomhedsoverdragelse finder anvendelse på personale, der overtages af de fem regionale socialtilsynskommuner. FTF har erfaret, at KTO finder det nødvendigt at præcisere ordlyden af § 23, så den klart tager afsæt i ordlyden af § 6 i den såkaldte ”procedurelov”, der blev anvendt i forbindelse med kommunalreformen af 1. januar 2007, hvilket FTF ligeledes vil opfordre til.