Engang var tillidsrepræsentanten ham med overarme, der var store nok til at svinge fanen, og en stemme som kunne råbe forsamlingen op. Men i dag er kravene til tillidsrepræsentanterne helt anderledes, mener Dorte Limbjerg, der er underviser på FTF’s TR-kursus "Forhandlingsteknik".
"En moderne tillidsrepræsentant skal både varetage medlemmernes og arbejdspladsens interesser. Det betyder, at TR skal være bevidst om de økonomiske forhold på arbejdspladsen og forholde sig strategisk til dem for at skaffe medlemmerne gode forhold. Herudover skal TR, hvad enten der er tale om en privat eller offentlig arbejdsplads, være kreativ og bidrage til udviklingen, så kollegerne er sikre på at få tilbudt kurser og uddannelse, der kan kvalificere dem til at fortsætte deres arbejde," siger Dorte Limbjerg.
Men selvom kravene til tillidsrepræsentanterne er mange, er de fleste tillidsrepræsentanter godt udrustet til opgaven allerede, når de starter, påpeger Dorte Limbjerg.
"De mennesker, der melder sig som tillidsrepræsentanter i dag, er oftest meget optagede af deres fag og vil gerne have indflydelse på udviklingen og deres arbejdsplads. Sådan er det i hvert fald i FTF’s medlemsorganisationer. Mange kommer også fra fag, hvor de er vant til at tale med blandt andre patienter, elever og forældre, så de er gode til at kommunikere professionelt, de skal bare blive bedre til også at tage de kvalifikationer med, når de skal fungere som TR," siger Dorte Limbjerg.
TR skal først og fremmest samarbejde
Som underviser hos FTF lærer Dorte Limbjerg tillidsrepræsentanterne, hvordan de forhandler aftaler på plads med arbejdsgiverne. Og netop evnen til at forhandle er ifølge hende altafgørende for at få succes som TR.
"Nogle tillidsrepræsentanter bliver overvældede, når de møder enten en jurist, en økonom eller en leder, der repræsenterer andre interesser end dem selv. Derfor skal de forberede sig grundigt og systematisk, så de også ved, hvad der er på spil for modparten. For de gode aftaler kommer ikke ved at fokusere på uenighed, men ud af de områder, hvor der er en fælles interesse. I det hele taget er det vigtigt at TR forstår, at de andre forhandlere ikke er modstandere, men en modpart der også har lyst til at få arbejdspladsen til at fungere," siger Dorte Limbjerg.
Netop samarbejdet mellem arbejdsgiver og TR er vigtigere i dag end nogensinde før, fremhæver hun.
"I dag er udfordringen, at der ikke er særlig mange penge at forhandle om. Derfor skal TR også være god til at etablere en relation til den person, hun skal forhandle med. Ofte ligger modparten inde med fakta, statistikker eller lønforhold, som kan være værd at få indsigt i, og det får man kun, hvis man tager kontakt. Herudover er det meget lettere at forhandle gunstige aftaler på plads, hvis man kender, den man sidder overfor," siger Dorte Limbjerg.
FTF hjælper nyvalgte i gang
Selvom gåpåmodet er i top, og engagementet skinner igennem, er det især de nyvalgte tillidsrepræsentanter, der har brug for gode råd, mener Rikke Josiasen, der underviser på FTF’s kursus for nyvalgte og selv har været TR i mange år.
"Nyvalgte tillidsrepræsentanter har brug for at få deres teoretiske fundament på plads, for at de kan agere professionelt som TR. Ellers ved de ikke, hvad de skal gøre, hvis medlemmerne klager eller har problemer. Og hvornår de skal tilbyde deres egen hjælp, eller sende opgaven videre til organisationen," siger Rikke Josiasen.
Hun har erfaret, at mange nye tillidsrepræsentanter bliver overvældede, når de finder ud af, hvor meget viden det kræver at være TR.
"I dag skal TR kende sine regler og beføjelser, det forventer både kolleger og ledelsen. Men selvom mange nye tillidsrepræsentanter oplever, at det virker overvældende og næsten uoverskueligt, så forsvinder den følelse efterhånden. For det handler jo ikke om udenadslære og tykke bøger, men om hvor man går hen og søger på nettet. Og den slags viden giver frihed til at være aktiv og kreativ og inddrage medlemmerne, så man på længere sigt er sikret deres opbakning og hjælp," siger Rikke Josiasen.