Regeringen har lavet en aftale om fælles forståelse om at skabe bedre rammer for SKAT’s opgavevaretagelse med S, DF, LA, RV og KF.
EL, Alternativet og SF har valgt at stå udenfor aftalen, idet de ikke finder den er tilstrækkelig.
Den fælles forståelse kommer på baggrund af de seneste ugers skandaler vedr. SKAT’s refunderinger af over 6 mia. kr. i udbytteskat, som reelt er sket uden kontrol og et it-system til inddrivelse af restancer, som ikke har virket og nu langsomt skal lukkes. Den manglende inddrivelse af restancer betyder, at SKAT ved udgangen af august 2015 har kunnet opgøre de offentlige restancer til 74 mia. kr.
Skatteministeren har på baggrund af den fælles forståelse lagt op til en række initiativer overfor SKAT.
Bedre styring og opfølgning:

  • Alle områder i SKAT undersøges via tilbundsgående analyser for at sikre, at SKAT løser sine opgaver tilfredsstillende og med den tilsigtede effekt. 
  • Der oprettes en ny Styrings- og Analyseafdeling i SKAT, som blandt andet vil bestå af et implementeringskontor, der har til opgave at støtte og følge op på de enkelte forretningsområders implementering af analyserne. Afdelingen vil desuden bestå af en nyoprettet enhed for Revision og Opfølgning, som skal sikre, at der følges op på revisionsrapporter fra Skatteministeriets Interne Revision og Rigsrevisionen. 
  • Et nyt eksternt Advisory Board skal rådgive SKAT’s ledelse for at sikre, at SKAT inddrager viden og erfaringer fra borgere, virksomheder og andre interessenter. 

Nye medarbejdere og målrettet rekruttering:

  • De planlagte rammebesparelser fra 2015 til 2016 suspenderes 
  • Der tilføres 350 nye årsværk på inddrivelsesområdet samt 50 årsværk til at styrke udbytte-området. 
  • Der udarbejdes i samarbejde med det nye Advisory Board en ny rekrutteringsstrategi med henblik på at sikre, at SKAT kan rekruttere nye medarbejdere med de rette kompetencer. 

Nye rammer for it-udvikling i SKAT og reorganisering af it-området:

  • Der fastlægges en ny it-strategi i SKAT for at sikre, at SKAT fremover udvikler de nødvendige it-systemer på en måde, så de fejl, der opstod under udviklingen af for eksempel EFI, undgås. 
  • SKAT IT reorganiseres, så organiseringen i højere grad understøtter de enkelte forretningsområder i SKAT. 
  • Et nyt it-board med eksterne it-eksperter skal rådgive SKAT om it.

FTF vurdering
Det er positivt at regeringen nu vil stoppe de planlagte besparelser i SKAT og samtidig tilfører flere ressourcer. Men det er langtfra nok. Al inddrivelse af gæld skal nu igennem en manuel sagsbehandling, og alene den opgave kræver mindst 1.000 ekstra ansatte til at løse opgaven, har Dansk Told- og Skatteforbund vurderet. Lige nu risikerer staten yderligere at miste milliarder af kroner, fordi skattegælden løbende forældes.
Ganske vist er der tale om, at der tilføres 315 medarbejdere til inddrivelsesområdet, og der fra det øvrige SKAT overflyttes 900 medarbejdere til inddrivelsen. Men de 900 medarbejdere kommer jo til at mangle andre steder i SKAT. Den seneste tids skandaler og historier fra SKAT har tydeligt vist, at det ikke kun er i forbindelse med implementeringen af it-inddrivelsessystemet til restancer, at sparekniven har skåret for dybt i SKAT.
Det der er overgået SKAT gennem de seneste år viser også, at det er galt med den økonomiske styring i den offentlige sektor, når indførslen af nye it-systemer eller andre effektiviseringstiltag giver anledning til nedskæringer før effektiviseringsgevinsterne reelt er opnået. Fremover må besparelser og fyringer på baggrund af usikre og uindfriede effektiviseringsprojekter, som ikke virker og kan gennemføres, droppes.
Det rammer faglighed, kvalitet og borgerne, når politikere tror, at de kan effektivisere de ansatte væk, før gevinsterne rent faktisk er realiseret. Det bør derfor også indgå i SKAT’s nye it-strategi, at der ikke iværksættes personalebesparelser før systemerne faktisk viser sig at fungere.