Et nyt begreb har ramt det danske arbejdsmarked: ?Servitization?. For at fastholde kunderne er det ikke nok længere nok for virksomhederne blot at producere og installere nyt udstyr hos kunden. Flere og flere virksomheder tilbyder service og rådgivning, der knytter kunden tættere til virksomheden og som hermed distancerer virksomheden fra konkurrenterne.
? Det er en rigtig spændende udvikling, der jo i høj grad påvirker vores medlemmers hverdag. Det giver masser af nye jobmuligheder ? men også krav om nye kompetencer, siger LO-sekretær Ejner K. Holst. Han understreger dog, at der fortsat bør være fokus på de medarbejdere, der sørger for at ?pakke og sende tingene ud?.
Fx kræver ?servitization?, at medarbejderne ude på de enkelte arbejdspladser i produktionen, serviceafdelingen og it-afdelingen arbejder langt tættere sammen i fremtiden. Men også discipliner som service, kundekontakt, kulturforståelse, projektledelse m.m. vil blive en del af mange LO-medlemmers professionelle hverdag.
Læs ny rapport om ?servitization?
LO har fået udarbejdet rapporten ?Når produkter og service smelter sammen? af IRIS Group. I rapporten fortæller ni virksomheder, hvordan de konkret har håndteret ?servitization?. Herunder hvordan de har efteruddannet deres medarbejdere.
LO afholdt den 16.-17. september 2015 konferencen ?Fag, job og vækst?, hvor en af temadebatterne netop handlede om emnet.
Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.