Generelt løft til sygehuse 
Regeringen og Danske Regioner har indgået aftale om regionernes økonomi i 2016. Med aftalen gives et løft til sundhedsområdet på 1 mia. kr. Dertil kommer 0,5 mia. kr. som tidligere er aftalt til blandt andet kræftområdet.
I forbindelse med indgåelse af aftalen har regeringen derudover tilkendegivet, at øgede midler til sundhedsområdet vil være et element i forhandlingerne om finansloven for 2016.
FTF vurdering
Det er tiltrængt med et økonomisk løft til sygehusvæsnet som er presset af stigende efterspørgsel, og voldsomt stigende udgifter til medicin. Men 1 mia. kr. er ikke nok, og efter aftalens indgåelse har flere regioner, da også meldt ud, at de må spare og fyre for at få økonomien til at hænge sammen. Regeringen bør derfor holdes fast på, at den skal levere et yderligere løft til sundhedsområdet, når finansloven forhandles på plads, således at løfterne fra valgkampen om at prioritere sundheden, kan ske fyldest.
Med aftalen for økonomien i 2016 er der ikke for alvor taget fat på problemet med, at de stigende medicinudgifter presser den øvrige drift på sygehusene. I valgkampen blev der meldt ud fra både Venstre og Socialdemokratiet, at der skal være råd til ny medicin, så også det kommende år vil stigende udgifter til medicin presse den øvrige drift. Der skal dog med aftalen igangsættes en analyse af medicinområdet, og en arbejdsgruppe skal komme med anbefalinger vedrørende den overordnede håndtering af medicinområdet. Det er også på høje tid.

Aktivitets- og produktivitetsstigninger
Aftalen indebærer, at aktiviteten på sygehusene skal øges med 2 procent i 2016, og det finansieres ved produktivitetsstigninger.
FTF vurdering
Sygehusvæsnet har siden starten af nullerne været udsat for krav om årlige produktivitetsstigninger på 2 pct. Det har presset sygehuspersonalet voldsomt, og det påvirker arbejdsmiljøet negativt. Det er en dårlig investering, og samlet set koster dårligt psykisk arbejdsmiljø på jobbet samfundet mere end 30 mia. kr. om året.
Omprioriteringsbidrag
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at både stat og kommuner skal levere et såkaldt omprioriteringsbidrag på hhv. 2 og 1 pct. de kommende år. Det fremgik ikke, at regionerne skulle gøre det samme, men med aftalen om regionernes økonomi for 2016 er det aftalt, at det regionale udviklingsområde ud af sine nettodriftsudgifter på 3 mia. kr. skal finde et omprioriteringsbidrag på 30 mio. kr., hvilket svarer til 1 pct. Derudover skal administrationsområdet bidrage med et omprioriteringsbidrag på 60 mio. kr., som dog tilbageføres til sundhedsområdet.
FTF vurdering
FTF må advare imod, at de såkaldte omprioriteringsbidrag, som kommuner og regioner nu skal levere ifølge aftalen med hhv. KL og Danske Regioner, anvendes til skattelettelser. Den offentlige sektor er presset økonomisk, og mulighederne for at levere den tilstrækkelig kvalitet i indsatsen bliver stadig vanskeligere samtidig med, at både demografi og befolkningens forventninger skal kunne håndteres. De seneste års stramme styring og skrappe sanktioner har ført til besparelser i den offentlige sektor – både tilsigtet og utilsigtet. Utilsigtet fordi regnskabssanktionen har ført til underforbrug og tilsigtet, fordi rammerne i væksten for det offentlige forbrug dårligt nok følger den demografiske udvikling.
Deponeringsregler
Med henblik på at fremme offentligt-privat samarbejde etableres en deponeringsfritagelses-pulje på 400 mio. kr. i 2016, hvor der kan søges om dispensation fra deponeringsforpligtelsen i lånebekendtgørelsen. 
FTF vurdering
Det er positivt, at der i aftalen fortsat er fokus på deponeringsfritagelse. FTF har i samarbejde med LO fremsat forslag om en generel lempelse af deponeringsreglerne. Hvis et projekt giver væsentlige samfundsmæssige forbedringer af produktivitet, effektivitet og/eller energieffektivitet skal kommuner og regioner kunne fritages for deponeringsforpligtelserne. FTF så derfor gerne, at de årlige fritagelsespuljer blev erstattet af et permanent regelsæt for deponeringsfritagelse.
Mere tid til kerneopgaven 
Danske Regioner har igangsat en konsulentanalyse om optimal anvendelse af personaleressourcer på hospitalerne. Analysen skal kortlægge udvalgte afdelingers anvendelse af personaleressourcer med hensyn til bl.a. at sikre mest mulig tid til kerneopgaven og en personalesammensætning på lavest mulige omkostningsniveau. 
FTF vurdering
FTF har med tillidsreformen igennem flere år sat fokus på behovet for mindre bureaukrati og mere tid til kerneopgaven. Det er dog dybt beklageligt, at medarbejderinddragelse ikke er nævnt i aftalen, og at fokus på kerneopgaven sættes i forbindelse med besparelser og ikke kvalitetsudvikling. FTF skal opfordre til, at både regeringen og regionerne i større omfang inddrager medarbejderne og deres organisationer i arbejdet med at udvikle og forny opgavevaretagelsen.
Fælles indkøb og konkurrenceudsættelse
Regionerne har vedtaget en fælles strategi for indkøb, optimering af logistik, digitalisering mv. og bl.a. etableret Regionernes Fælles Indkøb, der skal føre til flere fælles udbud. Parterne er enige om, at der igangsættes et arbejde under Social- og Indenrigsministeriet med deltagelse af bl.a. Danske Regioner, hvor omfanget af konkurrenceudsættelse og indikatorerne herfor gennemgås. I forlængelse af arbejdet er partnerne enige om at indlede drøftelser af konkurrenceudsættelse gennem flere udbud ved brug af måltal mv.
FTF vurdering
FTF har ingen ideologisk holdning til konkurrenceudsættelse, men mener at faste måltal for konkurrenceudsættelse tvinger udbud frem, som ikke nødvendigvis er gavnelige for opgaveløsningen. Hertil kommer, at der ikke er til strækkelig evidens for at udlicitering og konkurrenceudsættelse er en fordel i forhold til økonomi, kvalitet og medarbejdere. FTF finder det endvidere kritisk, at der i aftalen intet står om, hvordan udbud og samarbejde positivt kan fremme innovation i både det offentlige og det private. 
Ny offentlig digitaliseringsstrategi 2016-2020
Regeringen og Danske Regioner er enige om at fortsætte den ambitiøse digitaliserings-dagsorden i den kommende offentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020. Strategien forventes at fokusere på brugeroplevelse og prioritering af de digitale indgange til den offentlige sektor. Regeringen og Danske Regioner er endvidere enige om, at en velfungerende mobil- og bredbåndsinfrastruktur er afgørende for samfundet, idet det bl.a. kan understøtte udbredelsen af telemedicin og bidrage til vækst og regional udvikling.
FTF vurdering
Det er positivt, at regeringen er ambitiøse på det digitale område, og vil sikre bedre bredbåndsinfrastruktur. FTF har sammen med 26 andre organisationer udarbejdet to udspil til både en vision samt konkrete indspark til digitaliseringsstrategien. FTF så bl.a. gerne, at der udarbejdes en mere offensiv strategi for brugen af offentlige data til innovation og kvalitetsudvikling i offentlig såvel som privat sektor. 
Vækst og regional udvikling
Regeringen og regionerne er enige om, at regionernes nye vækst og udviklingsstrategier og de vækstpartnerskaber, som regeringen indgår med hvert af de regionale vækstfora, støtter op om regeringens mål om vækst i hele Danmark og bidrager til at sikre helhedsløsninger, der tager hensyn til, at vilkårene for vækst er forskellige i de enkelte regioner i Danmark. 
FTF vurdering
FTF mener, at det er positivt, at regeringen understeger vigtigheden af arbejdet i de regionale vækstfora. FTF samarbejder tæt med de to øvrige hovedorganisationer om arbejdet i vækstfora om ikke mindst opkvalificerings- og uddannelsestiltag.