LO og FTF har den 24. april 2015 via Beskæftigelsesrådet modtaget en række bekendtgørelser og en vejledning, som ændres som følge af de dele af beskæftigelsesreformen, der træder i kraft den 1. juli 2015.  Disse kommenteres enkeltvist i det nedenstående:
  • Bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige
  • Bekendtgørelse om puljen til uddannelsesløft
  • Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
  • Bekendtgørelse om frikommuneforsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet
  • Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik (Joblog, sanktion ved udeblivelse fra tilbud samt 6 ugers jobrettet uddannelse for modtagere af ledighedsydelse)
  • Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love (Reform af beskæftigelsesindsatsen, et fælles og intensiveret kontaktforløb, uddannelsesløft, styrket rådighed og målretning af virksomhedsrettede tilbud m.v.)
  • Vejledning til bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige. 

Bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige
§ 5, stk. 1
Bestemmelsen bør udgå. LO og FTF finder ikke, at der er hjemmel i loven eller dens forarbejder til at indføre en så drastisk konsekvens af afbrydelse af et delkursus. Afbrydelse, der ikke skyldes arbejde eller sygdom skal medføre, at medlemmet ikke har ret til et tilsvarende delkursus, men retten til den resterende del af delkurserne i kursuspakken skal ikke fortabes.
Eksempel på, hvorfor bestemmelsen § 5 stk. 1 skal udgå:
En arbejdsløs social- og sundhedshjælper får af a-kassen godkendt kursuspakken "Dokumentation og kvalitet i omsorgsarbejdet", der består af består af 8 delkurser (8 enkeltstående AMU-kurser) af sammenlagt 28 dages varighed. Som det er tilfældet med mange af kursuspakkerne, udbydes de 8 delkurser ikke i sammenhæng men opdelt over en periode (splitkursusformen).
Medlemmet skal starte ud med delkurserne "Omsorgssystemer på PDA i hjemmeplejen" og "Patientsikkerhed og utilsigtede hændelser". Kurserne er hver af én dags varighed. Medlemmet udebliver nu fra begge kurser. Hvis udeblivelsen skyldes sygdom eller arbejde, har medlemmet ret til at få 2 nye kurser med tilsvarende emner efter arbejdets eller sygefraværets ophør. Det fremgår ikke af lovteksten, men af lovforarbejderne – og er efterfølgende indsat i den gældende bekendtgørelse.
Fra lovforarbejderne:
Det foreslås videre, at der kan fastsættes regler om, at en dagpengemodtager der må afbryde et kursus eller et kursusforløb, fordi pågældende bliver syg eller påbegynder arbejde, har ret til et tilsvarende eller lignende kursus eller dele af et kursusforløb, når sygdommen eller arbejdet er ophørt. Den samlede periode med jobrettet uddannelse kan dog ikke overstige 6 uger i alt.
Heraf må det modsætningsvis tolkes, at skyldes udeblivelsen ikke sygdom eller arbejde, har medlemmet ikke ret til at få de 2 delkurser erstattet af 2 nye tilsvarende delkurser.
I udkastet til bestemmelsen ønsker Beskæftigelsesministeriet at fastsætte administrative regler om, at hvis udeblivelsen ikke skyldes sygdom eller arbejde, mister medlemmet ikke alene retten til 2 nye tilsvarende delkurser, men mister også retten til de efterfølgende 6 andre delkurser i kursusforløbet, som i øvrigt allerede er godkendt (medlemmet har fået en begunstigende afgørelse). Dette er der ikke hjemmel til.
Bekendtgørelse om puljen til uddannelsesløft
Ingen kommentarer.
Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats 
§ 33 a
Det fremgår af stk. 2 at "ønsker en person ikke, at arbejdsløshedskassen deltager i en samtale efter § 16 a i lov om en aktiv beskæftigelses indsats, skal personen meddele dette til jobcenteret eller arbejdsløshedskassen i så god tid som muligt".

A-kassens deltagelse i jobsamtaler jf. lovens § 16 a er beskrevet i lovens § 16 b og heraf fremgår, at det kun er samtalen efter 16 måneders ledighed, hvor den ledige kan fravælge a-kassens deltage. Den første samtale efter § 19 deltager a-kassen ud fra a-kassens helhedsvurdering eller hvis jobcenter og medlem ønsker det. Samtale efter 4 måneder skal a-kassen deltage efter lovens § 16 b pkt. 2.
§ 33 a i udkastet bør derfor ændres til:
Ønsker en person ikke, at a-kassen deltager i en samtale efter 16 måneders ledighed jf. lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 16 b pkt. 3, skal personen meddele dette til jobcentret eller a-kassen i god tid, så a-kassen kan få besked.

§ 36
Bestemmelsen skal rettes til, så den er i overensstemmelse med, at a-kassen skal deltage i jobsamtalen senest efter 16 måneders sammenlagt ledighed, jf. § 16 a, stk. 3. i loven og § 137 i bekendtgørelsen.
§ 44
Begrebet "test" anvendes uden nærmere præcisering. Der fremgår ikke, hvilke test, der kan være tale om, og hvad der forstås ved test. Yderligere er kun omtalt en screeningsmodel i de politiske forhandlinger, hvilket ikke er det samme som test.

Begrebet test bør udgå af § 44.
§ 51
"Beskæftigelsesuddannelse" bør erstattes af beskæftigelsesindsats.

§ 130, stk. 2
Når et jobcenter i henhold til § 23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats over for en person har fastsat, at et tilbud er rådighedsafprøvende, underretter jobcenteret pågældendes arbejdsløshedskasse herom.

I underretningen skal angives begrundelsen for, hvormed det rådighedsafprøvende tilbud er givet.
Den berørte forsikrede arbejdsløse skal ligeledes have begrundelsen for, hvormed det rådighedsafprøvende tilbud er givet, så det er muligt for vedkommende at klage.
§ 131, stk. 2
Tilbudsstedet skal have pligt til straks at underrette jobcentret om udeblivelse. Hvis tilbudsstedet får mulighed for at opsamle og sende oplysninger på månedsbasis, risikerer a-kassen at fejludbetale på grund af manglende viden om udeblivelsen og skal derfor rejse et tilbagebetalingskrav overfor medlemmet. Det er helt urimeligt at foreslå en bestemmelse, der indebærer en betydelig risiko for fejludbetaling.

Bekendtgørelse om frikommuneforsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet
LO og FTF finder det helt uacceptabelt, at frikommunerne kan fravige elementer fra forlig om en reform af beskæftigelsesindsatsen.
§ 5, stk. 2
Særligt det fælles kontaktforløb er centralt i den nye reform, og det giver ingen mening allerede nu at kunne dispensere for disse krav. Alternativt undermineres en af grundpillerne i beskæftigelsesreformen.

Frikommunen skal forpligtes til, at deltage i det fælles kontaktforløb med a-kasserne, herunder afholdelsen af fællessamtalerne mellem medlem, jobcenter og a-kasse. Det er på ingen måde acceptabelt, at frikommunen blot kan: "forholde sig til samarbejdet med arbejdsløshedskassen og give arbejdsløsheden skriftligt besked herom".
Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik (Joblog, sanktion ved udeblivelse fra tilbud samt 6 ugers jobrettet uddannelse for modtagere af ledighedsydelse)
Ingen kommentarer.
Bekendtgørelse om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love (Reform af beskæftigelsesindsatsen, et fælles og intensiveret kontaktforløb, uddannelsesløft, styrket rådighed og målretning af virksomhedsrettede tilbud m.v.)
Ingen kommentarer.
Vejledning til bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige
Ingen kommentarer.