Medarbejderne er nøglen til at udvikle kvaliteten og effektiviteten i den offentlige sektor. De har potentialet, viljen og drivkraften, viser en ny måling, som Center for Offentlig Innovation (COI) står bag. Den viser, at 86 pct. af innovationerne i den offentlige sektor har medarbejderne i en nøglerolle – enten som igangsættere eller positivt bidragende undervejs.

Og medarbejderne fremmer innovationen på samme høje niveau i alle sektorer. I kommunerne udgør andelen af innovationer, hvor medarbejderne har fremmet processen 82 pct, mens andelen er henholdsvis 83 pct. i regionerne og 77 pct. i staten.

FTF, der er hovedorganisation for 450.000 medarbejdere både den offentlige og private sektor, glæder sig over, at målingen bekræfter medarbejdernes nøglerolle.
”Det er ikke nyt for mig, at medarbejderne spiller en nøglerolle. Men det er overraskende, at det er så markant. Det giver både medarbejdere, ledere og politikere et særligt ansvar, når vi taler om at skabe innovation i den offentlige sektor. Det er derfor, vi i fagbevægelsen har foreslået et udbygget partnerskab mellem parterne i den offentlige sektor”, siger Bente Sorgenfrey.
Partnerskab skal sikre medarbejderes indflydelse
Under overskriften ”Sammen skaber vi værdi” har FTF sammen med den anden store hovedorganisation LO netop foreslået, at regeringen efter et valg indgår et mere forpligtende partnerskab med arbejdsmarkedets parter om udviklingen af styringen og kvaliteten i den offentlige sektor. Forslaget er et af i alt 22 konkrete politiske forslag, som FTF og LO lancerer på vegne af 1,5 mio. lønmodtagere frem mod det kommende folketingsvalg.
”Medarbejderne er nøglen til at forbedre kvalitet og effektivitet i den offentlige sektor. Et nyt partnerskab skal sikre, at rammerne er der til, at medarbejderne kan skabe den innovation, som de har kompetencer, viden og indblik til”, siger Bente Sorgenfrey.
Den nye undersøgelse fra COI flugter med resultaterne fra en lige så ny Epinion-undersøgelse, hvor 81 procent af befolkningen mener, det vil gavne effektiviteten i den offentlige sektor, hvis man inddrager medarbejdernes idéer og løsningsforslag. Samtidig ønsker 87 procent af borgerne, at velfærden og velfærdsydelser som uddannelse, sundhed og omsorg udvikler sig. Det viser en undersøgelse af lønmodtagernes ønsker til samfund og politik, som forskere fra Aalborg Universitet offentliggjorde tidligere i år.