Fordelene ved at behandle vikarsager i Arbejdsretten er, at Arbejdsretten netop har et særligt kendskab til arbejdsmarkedets parter og de kollektive overenskomster, som mange vikarforhold vil være omfattet af. Således vil Arbejdsretten kunne bidrage til at sikre en ensartet og saglig håndhævelse af vikarloven.
Sager om ligebehandling af vikarer.
I de tilfælde, hvor vikarbureauet har tiltrådt en kollektiv overenskomst, er det Arbejdsretten, der skal tage stilling til, hvorvidt overenskomsten er omfattet af vikarlovens § 3, stk. 5. Arbejdsretten har endvidere fået kompetence til i forlængelse heraf at behandle sagen, såfremt Arbejdsretten har afgjort, at ligebehandlingsprincippet ikke er overholdt.
Det er en betingelse, at den enkelte vikar er medlem af en faglig organisation, såfremt den enkelte vikar skal have adgang til at gå i Arbejdsretten med en sag om ligebehandling af vikarer. I tilfælde, hvor vikaren ikke er medlem af en faglig organisation, kan denne i stedet rejse spørgsmålet for de almindelige domstole. Det betyder således, at der kan forekomme tilfælde, hvor Arbejdsretten først afgør spørgsmålet om, hvorvidt en overenskomst lever op til ligebehandlingsprincippet efter § 3, stk. 5, hvorefter de almindelige domstole efterfølgende tager stilling til den konkrete tvist i sagen. Det fastslås i bemærkningerne til lovforslaget, at det ikke kan undgås, at flere forskellige domstole involveres.
Lovændringerne i henholdsvis lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter træder i kraft den 1. januar 2015, og herefter vil tvister om vikarsager kunne indbringes for Arbejdsretten.